De andra svaren som du fått är ju kloka. En bra instruktör är ju A och O. Sedan är det ju viktigt med grundläggande dressyrarbete. Andra viktiga saker som spelar stor roll för träningen med din häst är ju vad du har för ridkunskper och erfarenhet och vad hästen har för kunskper och erfarenhet. Det är ju därifrån du måste börja bygget.
Generellt är det ju viktig att veta vilka gångarter som fungerar bra, och vilka Pållen/Pållan har svårare för, det påverkar ju träningen. Men...det som enligt min åsikt är grunden för all träning är ju att hästen kan bära sig rätt på bakdelen, annars stupar ju gångarterna förr eller senare ändå.
Alltså, klarar hästen att gå i rätt form där den bär sig på bakdelen i skritt?
Om den gör det så kan man ju jobba vidare med andra gångarter.
Om den inte gör det är det ju att jobba med det först, innan man börjar med de andra gångarterna.
Sedan finns det ju de som menar att hästen då tappar all energi framåt, och då är det ju svårt att få till den där bärigheten bak...
Svårt detta, med rätt balans av träningen.
Själv har jag kommit till det stadiet att jag funderar på att bara rida korta träningspass, med målet rätt form i sikte, och då blir det till att träna i skritt, med öpnna, sluta, bakdelsvändningar, volter mm. När det sedan funkar kan man sakteliga gå över till trav och tölt med samma mål.
Det jag är rädd för är ju att Pållan ska tröttna, men hittils så verkar hon trivas att ridas på det sättet, så jag tänkte nog priva den modellen får vi se hur det går.