Vilka hästar var???

jemeni

Trådstartare
Hur ska jag släppa hästaran i vinter!

Vi har en stor grushage (50*50m)+ öppet in i mindre gräshagen (lervällling senare i vinter)
En mindre grushage 50* 5m

Hästaran:
Sto 12år,dräktig ranghög
Sto 11år, väldigt orolig flock beroende
Sto 4år, älskar alla fattar inte när det är dax att hålla sig undan
Sto 6år, har alltid öronen bakåt, elak mot 4åringen
Valack 21år älskar 12, 4åringen
Sto 6mån (måste gå med 12åringen)
Sto 6mån (måste gå med 12åringen)

För 8 veckor sedan provade vi att släppa ihop alla hästaran, det slutade med att 4åringen fick åka till djursjukhus, sedan dess har de gått delade.
Varje gång 4åringen närmar sig staketet till 6åringen så anfaller hon.

Hur fan ska man göra?
Är jag hemskt elak om jag säger att 6åringen får gå själv i den mindre grushagen? (det tycker åtminstone hennes matte)

Tacksam för alla synpunkter!

Sv: Vilka hästar var???

Precis vad jag har gjort!
Men matte regaerade med att få panik att hennes häst gick själv i en konvalecenthage (hade själv aldrig släppt en sjuk häst på 50*5)

Det är ett ganska så vanligt beteende hos hästar. Dvs att de jagar bort den individ som de tycker inte hör till flocken (oftast nya hästar).

Vad man kan göra är att ta bort den hästen som jagar och låta de andra bekanta sig i lugn och ro. Sen kan man låta den som jagar och den som jagas gå ihop själva en vecka eller två. Efter det så brukar det gå bra att ha alla ihop.

Tänk bara på att om man släpper jagaren och den jagade i hagen precis brevid de andra hästarna så kan jagaren fortfarande uppträda beskyddande och hålla den jagade borta från de andra hästarna.

Det bästa brukar vara att ha hagarna en bit från varandra.

Mvh

Tora

Tyvärr är det inte så enkelt!

21årigen har stått på stallet längst.

4åringen, 12årigen i 2år

övriga har kommit i sommar/ höst.

Så 4åringen var där först, ledarstoet är mamma till henne.
Hon är skimmel men det är ingen annan som bryr sig om.

Fast det är väl en häst som är elak mot en av de andra (eller har jag missförstått det)?

Det brukar gå att få det att fungera om de som inte kommer så bra överens går i samma hage utan de andra några veckor. Inte så att de blir bästisar men de brukar kunna gå ihop sedan.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Varför vallar min häst den andra i hagen? Kan man få honom att sluta med detta? Just nu går min häst själv i hagen, eftersom det...
2
Svar
29
· Visningar
11 750
Senast: Martina_m
·
Träning Jag behöver lite tips och råd i från er här på Buke!!! Jag har fått erbjudande ifrån en kompis att köpa hennes 12åriga islandssto som...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: diving-leber
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 360
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama