Vilka hästar behöver kalktillskott??

E

EbbaMaria

Hej!

Jag undrar om någon kan reda ut kalkbegreppet för mig. inga gissningar tack utan gärna någon med "kött på benen".

Vilka hästar behöver kalk?

Jag ger ett mineraltilskott utan kalk, behöver jag då tillsätta det vid sidan av?
Har hört olika åsikter om detta så jag vill veta en gång för alla.
Unghästar, behöver de för att de växer?
"Gamla" hästar, har hört att de inte skall äta kalk, kan det stämma?
jag är förvirrad och vill ha ett svar. :confused:

Tjingeling!

Sv: Vilka hästar behöver kalktillskott??

De hästar som inte får i sig sitt kalkbehov genom fodret behöver tillskott.

Jag ger två av mina hästar müsli. På analysgarantin står det att den innehåller 1,50% kalcium.

Unghästen får ett annats pelleterat kraftfoder för just unghästar som innehåller 1,20% kalcium.

För lite?

Varför ger jag kalktilskottet? För benstommen?

Skelettet innehåller både kalk och fosfor. Ger du för lite av det ena så tar hästen det som behövs från sina reserver = skelettet. Det försvagas alltså.

Kalkbehovet bestäms av hur stor hästen är och vad den kräver i näringsintag. Du behöver alltså veta vad ditt hö innehåller mineralmässigt för att veta om kalken i ditt kraftfoder täcker behoven.

Om det är förlite eller inte beror på vad du har för värde i ditt grovfoder.
Jag är inte så bra på det men det finns andra här som är det. För det ska också jämföras med hur mycket fosfor som fodret innehåller och man räknat ut en kvot där som ska vara i rätt propotioner mellan Ca och P (Kalk och fosfor).

Okej , såhär är det... Om man behöver ge extra tillskott av kalcium beror på:

1. Hur mkt kalcium som finns i ditt grovfoder. (analys?)
2. Vad du ger i övrigt (kraftfoder o sånt) .

Hästens behov av kalcium är 0.40g / MJ.
Det ska finnas en balans mellan Ca/P (kalcium och fosfor) också, dvs en kvot på ca 1.2-1.8 helst. (kalcium mängden delat på fosformängden)

Normalt brukar det räcka med det kalcium hästen får från hö och övrigt foder. Dock är det inte skadligt att överdosera (bara onödigt) om man vill vara på den säkra sidan.
MEN man ska tänka på att det finns en balans mellan kalcium-givan och fosfor-givan, annars tar dom ut varandra.
Delvis därför är det alltså klokast att alltid utgå ifrån analyserat hö!

Tack för era svar!

Inte farligt att överdosera men det viktigaste är alltså att fosfor/kalkbalansen är rätt.

Klokare!!:idea:

Med liten korrigering. Självklart är det viktigaste att behoven är uppfyllda!

Madick skrev:
Med liten korrigering. Självklart är det viktigaste att behoven är uppfyllda!

Ja självklart går behoven först o främst, sen balansen (kvoten Ca/P).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Ace
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama