Vilka har behandlat med IRAP?

millan71

Trådstartare
Som sagt vilka har behandlat sin hästar med IRAP? Vad hade de för skada? Hur lång tid gick det mellan skadan och IRAP behandlingen?

Jag har en nyss fyllda 6 årig vallack som jag funderar på att behandla med IRAP men skulle vilja höra lite av er som redan genomgått behandlingen hur resultatet blev, hur många gånger behandlades er häst? Fick ni betala det själva eller betalade ert försäkringsbolag? Varför fick ni isf betala själva?

Jag kommer att få stå för behandlingen själv, eftersom min vet tycker inte att han ska kunna återhämta sig och bli helt frisk. En annan vet som jag konsulterat 20 mil från mig skulle ha rekommenderat behadlingen eftersom han var av den sorten att man ska ge dem en chans och se hur bra de kan bli. Min vet var mer "slit och släng". Den vet som finns 20 mil från mig vill inte gå emot den 1:a vettens åsikt så därför ger han mig inte heller en behandling via försäkringsbolaget. *suck*

Sv: Vilka har behandlat med IRAP?

Har behandlat en häst med IRAP och den svarade bra, men blev aldrig bra pga en lös benbit som inte hittades förrän hästen röntgades om efter 3 månaders behandling. Leden gick inte att läka då benbiten hela tiden låg och retade. Trots artoskopi så blev det aldrig bra. Det jag inte gillar är att man sprutar så många gånger i leden. Min skulle sprutas mellan 5-10 ggr, (beroende på hur de svarar), med 10 dagars mellanrum. Så se till att ha nån som verkligen kan sin sak.
Lycka till.

Min förra häst hade en muskel och skelettskada som gav henne kotledsinflamationer. Hon behandlades med IRAP då den vanliga behandlingen aldrig hjälpte (självklart behandlades hon även för ursprungskadan).
Hon blev bra med IRAP. Hon behandlades i tre ben (båda bak och ett fram) två ggr.
När hon blev bra från detta var tanken att hon skulle gå med föl för att verkligen få vila ut, men hon tog sig aldrig så jag red igång henne och hon höll jättebra (tidigare hade hon gått sönder efter det att hon precis kommit igång ordentligt). Så jag red hela hösten och vintern samt tävlade (hoppning).
Vi skulle testa betäckning i år igen så runt jul trappade vi ner henne men i februari sakade hon sig så allvarligt i hagen och fick tas bort:cry:

Min häst var testhäst för vårat försäkringsbolag, dom betalade allt mot att dom fick följa upp oss. Några veckor efter vi hade fått ta bort våran häst så ringde dom och sa att dom hade bestämt sig för att godkänna IRAP behandligen utan några krav eftersom det hade funkat så bra på min polle, så det var faktiskt ett litet ljus i all sorg, skönt att kunna hjälpa någon.

Vad synd att din häst skadade sig så illa, men vad bra att hon lyckades bli så bra på IRAP behandlingen så försäkringsbolaget skulle stå för detta till alla efterkommande hästar.

Jag hade en ettåring som fick en infektion i knäleden bak och opererades två gånger.

Han IRAP behandlades tre gånger i knät men blev tyvärr inte bra. Nu berodde ju det på att knät var för dåligt för att någonsin bli bra (men det visste vi ju inte då) men han blev tillfälligt bättre utav IRAP.

Agria tog inte kostnaden eftersom det finns för få vetenskapliga studier på behandlingen. Jag hade nog kunnat tänka mig att använda behandlingen igen om man verkligen vet att det "bara" är en inflammation som är problemet.

Vi hade en 9 årig ponny som blev behandlad. Hjälpte inte ! Försäkringsbolaget tog det men vi fick betala en del det är nog tre år sedan minns inte hur mycket vi fick betala.
Personligen tror jag att det är överskattat med denna behandling men jag är förstås inte objektiv i mitt tycke.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 882
Senast: Jamtland
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 624
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka