Vilka här använder bomlöst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 4 094
Sv: Vilka här använder bomlöst?

Då kanske man ska kolla upp dressyrmodellen då. Det är lite knepigt, för även om man gärna skulle vilja ha en bomlös NU! :bump: eftersom det är så spännande och det var nog den skönaste sittupplevelse jag haft, så vill man samtidigt vänta eftersom i alla fall jag inbillar mig att det är revolution på gång och att de kommer att utvecklas snabbt och bli mycket bättre (och snyggare :D ) än de som finns på marknaden idag.

Men vem vill vänta? ;)
Köp, sälj, köp och sälj...det ska jag göra om det kommer något jag absolut vill ha!

sante skrev:
Men vem vill vänta? ;)
Köp, sälj, köp och sälj...det ska jag göra om det kommer något jag absolut vill ha!

Håller med :) :bow:

sante skrev:
Men vem vill vänta? ;)

:bow: Håller oxå med. Börjar längst ned (och så är det billigare oxå :D ) på skalan för att kunna bilda mig en uppfattning på vad som kan vara viktigt att titta efter.

Har ridit i två dagar utan padd. Både hästen och jag är mkt nöjdare så. Jag känns tydligen igenom mkt bättre vilket jag då kan avläsa på hästen och på så vis korrigera mig. Hästen var mkt lugnare i skritten, vilket jag under många år haft problem med :o . Hur man nu kan det.
Nu är ju jag van vid barbacka ridning och har stigbyglarna i den bomlöse endast som utsmyckning. Men stödena fram och bak på sadeln är jag jättelycklig över :banana: ger mig en överlägsen komfort jämförelsevis med barbacka.

Ridit utan pad? Utan nån pad överhuvudtaget? Kan man det? Vad har du för sadel??

Jag är inte dömande nu alltså, jag vill bara fråga för jag har såna bekymmer med min bomlösa, den sitter toppen utan pad men glider med pad, har inte ridit mycket i den än, bara provat lite (med pad). Det känns ju att den skulle sitta toppen utan pad, men trycker den inte på ryggraden då??? Min häst är väl musklad så ryggraden mestadels blir frilagd, men manken kommer ju inte heller undan trycket då.

Tacksam för svar....

Sitter lite i samma sits som dig. Utan padd fungerar det bättre än med padd. Har oxå en padd som glider, trodde först det berodde på mig men den glider även om jag inte sitter på. Har du kollat ngting på det?

Jag skulle vilja veta om man kan jämnställa ridning i bomlöst utan padd med barbacka ridning. För kan man det kan jag lika gärna rida paddlöst de ggr jag använder sadel ist för att riskera saker och ting i kniviga situtioner utan sadel. Och jag föredrar rida barbacka hemmaledes framför bomsadel och sned bomlös. Just frågan utan paddlöst har jag försökt få svar på i en tråd, var det denna eller någon annan vet jag inte just nu.

Har du försökt med såndär antiglidmojäng för matta? Det fungerade iaf inte för mig. Vad har du för padd? Vilket märke? Jag har Knightens padd. Ser ut som Torsions padd, iaf på bild.

Jag tror du kan testa utan padd en kortare stund, just bara för att få en uppfattning vari problemet ligger. Är det dålig fastsättning, glider sadel utan padd, prova med att ta bort stigbyglarna, kanske ligger felet hos dig ovs. Det är svårt att hitta felet själv, jag vet. :angel:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 045
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
527
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
476
Senast: warg
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring