Vilka här använder bomlöst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 4 094
Sv: Vilka här använder bomlöst?

mizz skrev:
Ni som svarat och tänker svara kan ni inte beskriva hur era ilägg i padden uppför sig. :bump:

Mina TN Equalizer-inlägg uppför sig exemplariskt.

åh, en barefoot Cheyenne skulle inte vara dumt :p :love: :)
Stall Vrå tycker jag genast mycket om efter att ha tittat på hemsidan, verkar vara en väldigt smart person (Linda... hette hon väl) :bow:

Jag har en Knights-sadel, och är jätte-nöyd med den! :) Min är inte sytt snedt...

Jag skulle inte villa ha en Barefoot, då den jag såg hadde fastnitade stigbygelfästen (stigbygelfester? :o ) och det ble en jätteknöl på kvar side under sadeln... :mad:

Så jag tyckar Knights är den beste! :banana:

Va kul att du hittade en korrekt sadel från början. :) För en annan tog det ett tag. :D Men nu är den genomgången efter konstens alla regler och befunnen godkänd. :love: Vad har du under sadeln?

Faktiskt nyfiken på barefooten (även andra bomlösa), har hört andra nämna det där om stigbygelfästena. Men är de verkligen så hemska att de går igenom till hästen.

Inte än. Torsion verkar dressera sina inlägg över förväntan. Undras om det finns nån kurs i det? Kan ju vara nyttigt att kunna. Gud vet hur många som går omkring med ouppfostrade inlägg och paddar?! :eek: :rofl:

Finns det någon hemsida där man kan titta närmare på Diddi sadlarna? :D

Men jag fattar ändå inte, :crazy: om padden formar sig efter hästen hur kan den då bilda en kanal? Någon som kan förklara? Jag har ju inte sett det i verkligheten.. :p

mizz skrev:
Padden till Knighten är jag inte alls nöjd med, precis som Torsions verkar vara är den alldeles för hal, sadel-vojlock glider i förhållande till varandra. Undersidan verkar vara ett jobbigt material, plyschliknande.
Men det är iläggen jag är mest konfunderad över, hur ska dessa bete (hur skriver man det?, från beteende) sig? I kallt skick verkar de OK, men sen de blivit uppvärmda av hästen verkar de lika bra! som en vanlig vojlock. Lika sladdrig inte en tillstymelse till stadga och fördelning av vikt.
Kan ni beskriva era ilägg från andra företag.:D

Pad från Knights? Vart har du köpt den? Jag köpte min Knightssadel på Kaias, men de säljer inga specialla padar utan rekommenderar en vanlig westernpad istället. (Använder inte jag kan tilläggas).
Jag har faktiskt knappt använt min sadel än... Har varit krångel med schabraken o sadelgjorden.... (En sadelmakare syr om mina schabrak till med fickor på så de ska kunna ligga under den bomlösa efter att ha stoppats lite :D , och sadelgjorden fick min pålle skav av direkt...)

Det ligger två ilägg med en kanal i mitten. En på varje sida av ryggen. Ska se om jag kommer ihåg att ta foton så ska ni få se.

Köpt där Knighten såldes. Den kommer från samma grossist, så fråga i affären om de kan ta hem den. Padden är ett par veckor gammal så många affärer vet inte om att den finns. Så är det här iaf.
Hos min sadelmakare fanns det även en westwenpadd med ilägg. Både padden och iläggen var av filttyp. Kändes lite hård. Iläggen var uppdelade på tre fack på vardera sida. Kanske kunde man byta ut iläggen mot mjukare?

Men sadelgjorden är väl bara att köpa en ny mjukare variant. :idea:

Nyfiken, vad, hur gjordes dina vojlockar. Hur ser formen ut på ilägg/det uppstoppade? Och i vilket material?

*trådlån*

Hur tycker ni att era hästar reagerat när ni gått över till/börjat använda bomlös sadel? Berätta! :D

Större rörelser. Äntligen höger galopp :D på ena. Islänningen slutat att skjuta rygg. Och jag får inte längre ont i korsryggen :D

Förändrades hästarna något i musklerna på ryggen/kroppen? :)

Ja, men ändå. :D

Förresten, (det bara haglar frågor från mig), Torsion dressage säljs med en "uppbyggd" dressyrsits va? För att få känslan av att man sitter smalare. Kan den sitsen jämföras med Freeforms uppbyggda sits? Någon som vet? :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 045
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
527
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
476
Senast: warg
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring