Vilka halvblodshingstar nedärver mycket bra halsansättning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ponnymad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 410
P

ponnymad

Ska betäcka mitt fina stora (172) halvblodssto i år men vet inte vilken hingst jag ska använda. Hon är högställd, rör sig bra och hoppar bra. Holsteinermöderne (toppstam 104 A) och en av Hollands nya bästa hingstar (Odermus e Calido- Ramiro) Morfar xx hingsten Grundyman och vidare Landgraf .Stoet har ett sagolikt temperament och saknar egentligen inget annat än lite bättre halsansättning.
8-9-9 gångarter och 9-9 i hoppning. Alltså lämplig både att dressyravla och hoppavla. Finns det någon som kan ge tips på lämplig hingst???? Tipsa!!!

Sv: Vilka halvblodshingstar nedärver mycket bra halsansättning?

Looping (han ger fantastisk front, hoppning och rörelser)

Jag säger bara CAMARO M----... men tyvärr går han ju väck pga inavel kontra ditt sto...

Har sett en hel del efter Q. Easy.

Looping står på Gurresta seminstation i Knivsta. Deras hemsida verkar tyvärr ligga nere. Här http://www.allbreedpedigree.com/looping3 finns stammen och en bild. Han har själv tävlat dressyr upp till medelsvår.

Här är en mindre bra bild jag tog på honom i våras, hoppas att den inte avskräcker;)

Looping2.jpg

Tack för foto. Hans halsansättning ser fin ut. Finns det fler tips på en lämplig hingst. Ja synd med Camaro att han har lite samma blod som mitt sto annars faller han i mitt tycke.Kanske linjeavla? Vet inte hans brister? Jaguar Mail!? Vad nedärver han?

**kl**
intressant fråga, fundrerade på detta igår. Känner ett xx-sto vars enda minus egentligen är halsen. Vilka hingstar finns det förrutom Looping och Camaro M som ni anser vara starkast i sin nedärvning av riktigt bra framparti? Ingen grenspecifik fråga.
U

Dom jag sett efter Last Liberty har haft mkt bra halsar och även otroligt fin galopp.

I Empire VDLs användningsråd står det bla, att han rekommenderas för förbättrande av frampartiet på hoppston.

Jag har hört att Last Liberty ska lämna väldigt vackra avkommor som är trevliga i temperamentet. Har dock ingen egen erfarenhet av detta. jag har för mig att det står att han "travar bakom" sig i exteriörbedömningen. Om jag nu minns rätt, är det något som akommorna också har ärvt? Jag är en sådan som hakar upp mig på bakben jag ;)
U

Han är e Lancier e Landgraf Marmor. Hade bättre poäng i hoppning men har lämnat både och, höj till A nu. Ger supertyp, har sålt svårklasshäst e honom och har ungsto med bästa möjliga halsansättning ("trots" fullblodsmamma)

Dom kanske inte har den allra bästa traven, men vad jag förstått rör sig dom flesta ändå bättre än sina mödrar. Nu är ju inte traven så där jätte viktig på en hopphäst, men i galoppen har dom verkligen bakbenen med sig.

Bourbon lämnar enligt Gränsbo mycket bra front. Kanske kan vara något? Hoppstammad häst med gångarter. Blir kanske lite udda...
Men det var bara en tanke som dök upp.

(Han är ingen wow-hingst i min värld och ditt sto verkar förtjäna en wow-hingst!)

Looping fick 99 på typen o halsen.
Har sett många väldigt fina avkommor till honom.

Lasandos är väl dock den enda hingsten som fått 10 på både typ o hals(?). Vilken hals den kusen har. O han är efter Landlord.

Tornesch ger fin front, vackra huvud. Kan det vara ngt ?

Hade också precis tänkt att föreslå Lasandos här, hans avkommor brukar nedärva hans typ ganska bra. Jag har ett sto efter honom och hon har mkt trevlig halsansättning och bättre typ än sin mor.

Mvh Maria

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 797
Senast: athena
·
Avel Sällar mig oxå till skaran och ber om hingsttips! Vill ha synpunkter och hingsttips åt mitt ena halvblodssto. Demeter är e...
Svar
3
· Visningar
931
  • Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 786
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka