Vilka halvblodshingstar bär på gulanlag

Camilla Ekman

Trådstartare
Jag har ett gulbrunt sto vars mor är palomino. Jag funderar på att betäcka henne och funderar vilka hingstar som kan tänkas bära på gulanlag för det vore lite kul om man fick ett gulbrunt föl. Går det att få fram ett palomino föl ? eller är det bara fux och palomino tillsammans som kan bli 50% chans till palomino ?

Magini vet jag har lämnat en hel del gulbrunt och även Marwin. Då undan gulbruna ston. Om ni vet fler tar jag tacksamt emot det.

Sv: Vilka halvblodshingstar bär på gulanlag

Gulanlag syns, så är en av föräldrarna gula finns 50% chans att avkomman blir det.
Varken Magini eller Marwin bär på gulanlag, det gula i avkommorna kommer som sagt från modern.

Av godkända hingstar känner jag bara till Bernstein och hans son Ravell, men du måste väl ha fler krav på hingsten än så? :confused:

Eftersom ditt sto bär gulanlag så kan du välja en hingst som passar stoet istället för att ta en som bär gulanlag. Eftersom du då redan har 50% på att få en gul unge.

Väljer du en med gulanlag så har du 50 % på en med gulanlag och 25% på en utan gulanlag och 25% för en dubbelgul (dvs de som ser helt vita ut med blåa eller stålgrå ögon).

Eftersom ditt sto har ett gulanlag blir det inte större sannolikhet för en gul unge för att hingsten också har det, det blir bara större risk för en "blåögd gräddvit". Vill du ha en isabell (palomino) så är det bäst att välja en fuxhingst.
Exempel:
Ditt sto + fuxhingst = 25% bruna/svarta, 25% gulbruna/gulsvarta, 25% fuxar, 25% isabeller
Ditt sto + brun/svart hingst (ett svartanlag) = 37,5% bruna/svarta, 37,5% gulbruna/gulsvarta, 12,5% fuxar, 12,5% isabeller
Ditt sto + brun/svart hingst (dubbla svartanlag) = 50% bruna/svarta, 50% gulbruna/gulsvarta, 0% fuxar, 0% isabeller

Att bruna/svarta hästar bara har ett svartanlag vet man om tex ena föräldern är fux (eller som i ditt fall isabell) eller de lämnat fuxfärgade avkommor.

Tänk sedan på att det inte bara är färgen som ska stämma, men det finns ju fuxhingstar nog för att kunna hitta en som passar ditt sto.

Gulanlag syns, så är en av föräldrarna gula finns 50% chans att avkomman blir det.
Varken Magini eller Marwin bär på gulanlag, det gula i avkommorna kommer som sagt från modern.

Av godkända hingstar känner jag bara till Bernstein och hans son Ravell, men du måste väl ha fler krav på hingsten än så? :confused:

Självklart har jag fler krav än så! Jag är ytterst noggran med val av hingst men samtidigt kan det ju finnas hingstar med gulanlag som skulle kunna passa mitt sto. :laugh:

Det är väldigt kul det där med färger trots allt även om avkommans ridbarhet typ och sådant är viktigast. Vi får se vad valet av hingst hamnar på. Stoet är fantastiskt så det blir ju bra oavsett färg men visst vore det kul med en gulbrun eller palomino färgad avkomma. Jag tror dessutom att har man en bra fölunge med annorlunda färg så blir den mer lättsåld. I lägen som dessa när de finns överflöd av hästar till salu för lite pengar så måste man sticka ut på något sätt. :)

Magini har ju pompe bakom sig och såvitt jag vet så har han gett en hel del gulbruna föl. Borde han inte bära på gulanlag då om det jag läst om pompe stämmer eller ???

Nej ! Magini har inget gulanlag.

OM hästen har ett gulanlag så syns det. Sen kan det ligga både Regulator och Dragon och Pegasus bakom, men det spelar ingen roll att förfäder har anlaget om inte hästen själv har det.

Unesco ärvde inte Pompes gulanlag och därför kan färgen inte spridas vidare den vägen.

Ser det är sagt förr, men tänkte också nämna Ravell, min syster betäckte sitt sto e Carte d`or med honom i år :)

Och jag väntar varje år på att det är någon som ska ta mod till sig och förhoppningsvis försöka föda upp en gul hingst som kan gå bruksprovet!!! Många pratar om gult, och gul avel men likförbaskat så finns det ALDRIG några gula hingstungar värda att visa. Varför är det så? För det måste väl födas någon?:confused:
Tillhör kanske inte frågan men jag undrar om någon annan har en teori på detta??? Hoppas utsvävningen är ok... :angel:

:) Om jag skulle vara på jakt efter att köpa häst och hittade en likvärdig gul som tex fux eller brun skulle jag inte tveka skulle utan tvekan ta gulingen om jag inte fastnade för någon av de andra.
Vet att det finns folk som avlar på hästar med mycket tecken och färg för att det är lättare att sälja om det inte är någon riktig kanon.
Innom andra raser finns ganska många isabeller tex welsh.
Kul även för ridskolor om det finns lite roliga färger på hästarna.
Har själv i stallet bara haft bruna fuxar och svarta halvblod. Dragon är bak i mitt svarta halvblod vilket jag är glad över , Red en hel del ett sto som hade Pompe till morfar som var jättetrevlig och lämnade väldigt många gula i aveln efter sig (17 avkommor).På något vis är det fult att gilla hästar med vacker färg

Det är väl ingen som tycker att det är "fult" att gilla gula hästar :confused: utan det folk vänder sig mot är ren färgavel!
Jag har själv ett vackert gult sto e Bernstein som jag lägger Donnerfly på för att förhoppningsvis få en gulbrun avkomma. Har man ett gulbrunt sto så kan man verkligen välja o vraka bland fux /bruna hingstar så man hittar en hingst som passar änns sto exteriört men ändå ha större chans till vacker färg!

Men vill du ha en dubbelgul om det föds en sån ?

Varför skulle TS INTE vilja ha en sådan? Det är ju jackpot om man vill avla gult!

Jag har själv ett gulbrunt Bernstein sto som har ett dubbelgult hingstföl vid sidan. Han är dessutom fasligt snygg och har huvudstamboks papper (ovanligt).
Han blev såld utomlands kvickt och har haft ett flertal seriösa spekulanter som varit med och bjudit på honom. Men klart, han är riktigt fin och är köpt som hingstämne, tror inte jag fått riktigt lite mycket betalt om han inte rört sig så bra och varit så snygg ;)

Hade han varit ett sto hade jag nog först övervägt försäljning om budet hade varit följt av 6 nollor för det hade varit jackpot i mina ögon, inte bara rätt färg utan kvalité också.

TS du tänker helt rätt, vill man få sålt utan att praktiskt taget ge bort fölungarna får man nicha sig.

Av de svenska godkända hingstarna finns bara de två som nämts, Att Magini lämnat gulbrunt beror på stona, han har inget gulanlag trots sina förfäder, även Quite Easy och Irco Mena har gula avkommor men även där på gula mammor.

Av icke godkända svenska hingstar så kommer jag just nu bara på Ragyogo som står i Skåne, samt Löjtantshjärta om han är tillgänglig, finns en dansk importerad som varit "godkänd" i DK som ska tävlas här, vet inte om den används i avel dock.

I Tyskland finns en uppsjö av palomino hingstar, några godkända i huvudstambok, någon i Oldenburg bl.a och sedan en hög i palominoregistret.
Flera står tillgängliga via utlandsskick.

Själv har jag använt cremello hingsten Magic Memphis som gjort 70 dagars prov och som är godkänd i huvudstambok. Är mycket nöjd med årets föl och ska pröva med samma hingst igen nästa år med förhoppning av en lika fint stoföl.

Men iom att du har ett gult sto så har du alltid 50% på gulavkomma oavsett hingst, dock tycker jag personligen att man inte ska betäcka med en skimmel med risk på att den fina gula färgen inte syns på ungen om några år!

Jag vet inte huruvida TS vill ha en sån eller inte. Vissa vill andra vill inte. Så det kan ju vara bra att vara medveten om hur det funkar med färgerna och nedärvningen och det verkar som om TS inte har fattat det riktigt.

min welsh cob åring har vit svans, har mkt svårt o bedömma vad som är vad mellan de två alternativen på den länk som visades. Men hur som helst tycker jag det är apfult! Svart häst med iaf hälften så mkt vita strån i svansen.. Om de ändå hade även varit i manen! Får man färga svansen på hästar?? ;) *asg* Hon bär även på gulanlag.

Arro Bell kanske?
Men om han är attraktiv i dagsläget vet jag ju inte,eller om han ens har betäckningslicens i år.

Man BÄR inte på gulanlag,antingen är man gul eller så är man det inte,syns det inte så finns det inte.

oki, vore skönt om de är så.. Mamma är reggad som isabell men ser brun ut, har gett ett isabellföl iår. O farfar är gul.. Pappa är brun. o hon är svart?!

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370
Islandshäst Jag har ett sto på Island som jag vill låta betäcka i sommar. Har någon förslag på hingst? Mitt sto är femgångare, Móálótt/Blue...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 499
Senast: netia
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?

Hästrelaterat