Sv: Vilka halvblodshingstar bär på gulanlag
Men vill du ha en dubbelgul om det föds en sån ?
Varför skulle TS INTE vilja ha en sådan? Det är ju jackpot om man vill avla gult!
Jag har själv ett gulbrunt Bernstein sto som har ett dubbelgult hingstföl vid sidan. Han är dessutom fasligt snygg och har huvudstamboks papper (ovanligt).
Han blev såld utomlands kvickt och har haft ett flertal seriösa spekulanter som varit med och bjudit på honom. Men klart, han är riktigt fin och är köpt som hingstämne, tror inte jag fått riktigt lite mycket betalt om han inte rört sig så bra och varit så snygg
Hade han varit ett sto hade jag nog först övervägt försäljning om budet hade varit följt av 6 nollor för det hade varit jackpot i mina ögon, inte bara rätt färg utan kvalité också.
TS du tänker helt rätt, vill man få sålt utan att praktiskt taget ge bort fölungarna får man nicha sig.
Av de svenska godkända hingstarna finns bara de två som nämts, Att Magini lämnat gulbrunt beror på stona, han har inget gulanlag trots sina förfäder, även Quite Easy och Irco Mena har gula avkommor men även där på gula mammor.
Av icke godkända svenska hingstar så kommer jag just nu bara på Ragyogo som står i Skåne, samt Löjtantshjärta om han är tillgänglig, finns en dansk importerad som varit "godkänd" i DK som ska tävlas här, vet inte om den används i avel dock.
I Tyskland finns en uppsjö av palomino hingstar, några godkända i huvudstambok, någon i Oldenburg bl.a och sedan en hög i palominoregistret.
Flera står tillgängliga via utlandsskick.
Själv har jag använt cremello hingsten Magic Memphis som gjort 70 dagars prov och som är godkänd i huvudstambok. Är mycket nöjd med årets föl och ska pröva med samma hingst igen nästa år med förhoppning av en lika fint stoföl.
Men iom att du har ett gult sto så har du alltid 50% på gulavkomma oavsett hingst, dock tycker jag personligen att man inte ska betäcka med en skimmel med risk på att den fina gula färgen inte syns på ungen om några år!