Vilka fodrar med vetekli och varför?

mackan

Trådstartare
Berätta varför ni använder kli, dvs jag vill veta ur uträknad foderstats synpunkt hur ni använder vetekliet, vilken nytta det gör och hur den s.a.s kompletterar en uträknad foderstat.

:bow:

Sv: Vilka fodrar med vetekli och varför?

Jag ger vetekli till mina inackorderingar, för att höja upp proteinhalten och för att snygga till Ca/P-kvoten. Dom ( en shettis, ett russ) får 1 hg resp 2 hg/dag.

Jag hade nog personligen gett ett proteinrikare foder, med samma fosforhalt (typ Kra**t Plussgrön) eftersom det är osäkert om hästen kan tillgodogöra sig fosforn i vetekliet. Men det är inte mina hästar.....

Jag har fodrat mina islandhästar med vetekli under tre vintrar. Jag började med det pga att den ena hade så mycket gaser. Det förbättrades avsevärt. Det sägs ju att det är bra för pälsen ( innehåller mycket B-vitaminer). Annars balanserar ju vetekli fosforkvoten om man som jag hittills måsten fodra med lucern. Nackdelen är ju att man måste fukta vetekli. Det blir så kleggigt i krubban och svårt att hålla den ren. Men mina gillar när maten är blöt.:d

Vetekli är i praktiken inte alls bra för att balansera Ca/P kvoten HelenaHandberg har förklarat detta utmärkt i flera tidigare trådar.
PL

Jag skulle gärna vilja få lite läsning om det, undersökningar osv. Har frågat i tidigare trådar, men inte fått något svar. Du kanske har något tips?

Jag ger vetekli till min krubbitare eftersom jag hört att det ska vara bra för deras magar. Hon får en liter per dag och det är ju knappt det behöver räknas i foderstaten eftersom det väger så lite. Hon får dessutom grovfoder som i princip täcker hennes behov trots att hon är dräktig i månad 11, så... ;)

Jag har hört att vetekli ska vara bra för att få igång magen och tarmarna. Jag brukar ge det till min ena Distanshäst i ett par dagar innan tävling. Innan jag gav honom det hände det ganska ofta att han fick en 1:a i veterinärbesiktning på ljud från magen och tarmar efter att vi kommit i mål efter en ganska tuff ritt, fast sedan jag började med det så har han nog inte fått en enda anmärkning på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka