vilka boots har ni? Hur gör ni?

SoNo

Trådstartare
Vad har ni för boots?

Jag har just nu g boots, det åker lätt ner grus i dem och kanten bak nuddar karleden ibland när hon böjer leden mycket och har gett skav.

Jag testade klockboots men de var förstora (storlek m) och mindre har jag inte lyckats hitta och har även hört att dessa kan ge skav.

Jag har inte testat verdus boots men har hört att de kan ha dålig passform om hästen har låga trakter och även att de lätt kan gå sönder..,

Så vilka har ni och hur får ni det att funka?
Har ni några bra tips?

Jag har nästan börjat känna att jag skiter helt i boots snart

Sv: vilka boots har ni? Hur gör ni?

Om han får skav av att det är grus kan du prova att linda eller tejpa hoven/ballarna.

Veredus tycker jag personligen är den sämsta skit man kan köpa. Har provat på tre olika hästar och spänt dem på alla olika sätt som går och ändå får jag hoppa av 2-3 ggr varje ridtur och sätta på bootsen.

Nu användar jag bara top reiters boots då min häst har så mycket aktion att han får skav av g-bootsen tyvärr.

Antar att du menar på tävling nu?
På min gamla häst hade jag antingen gboots eller klockor och jag tyckte båda funka bra. På min nuvarande häst har jag inte viktboots alls, men rider med skyddsboots i antingen gummi eller neopren:-)

Neoprem dom med vågig kant nertill eller acavallo gelboots.
Viktboots har jag inte använt än då vi tävlar nån gång per år på småtävlingar.

Jag har G boots eller klockor. Alltid boots vid passridning.
Använder ibland för att hjälpa hästen med takten (tölt eller galopp) , och inland som skydd om vi tränar någon specifik övning.

Var får man tag på klockorna?
Testade boots på Barmi på kursen härom sistens, och fick god effekt. Tanken är mest att hjälpa honom att hitta traven, och möjligen lättare viktboots bak för att förenkla för galoppen. Ja, det är tränarens råd.

G-bootsen sparkade han av sig efter några steg, och inte hände det något särskilt innan dess heller. Klockorna satt förstås kvar, och jösses vilken effekt det fick på frambensstegen!

Båda sorterna jag provade på kursen, lånade jag av en kompis. Har nu kollat hööks och börjes och den lokala ridsportsbutiken men hittar dem inte. Tips, någon?
G-bootsen finns ju på hööks men det är löjligt om han sparkar dem av sig, och effekten var som sagt betydligt minddre än av klockorna.

Jag köpte mina klockor på hööks men då väger dom "bara" 225g så vill man ha tyngre vet jag inte vart man köper.

Jag har köpt klockor både på Hööks och Börjes så de har haft. Annars borde det finnas på travshoppar

Jag har köpt klockor både på Hööks och Börjes så de har haft. Annars borde det finnas på travshoppar

Där ser man. Jag har kollat hööks på boots, hittade inga klockor med extravikt. Travbutiken har jag inte kollat "i verkligheten" och de har i och för sig inte hela sitt sortimente på nätbutiken så där ska jag gå in nästa gång jag är i stan (antagligen på lördag).

Visserligen är min kompis snäll och lånar ut, hon gillar inte klockorna utan föredrar g-bootsen, men det känns ju alltid bättre att nöta på sina egna saker än på någon annans.

Min pålle blev jättekul när han fick klockorna på sig. Skrittade med framknäna upp till hakan ett halvt varv på volten :Dinnan han kom över chocken.

Kolla islandssidan i katalogen/på hemsidan eller i islandshyllan i butiken (skulle tro att du handlar i Karlstad?) där hitta jag mina :)

Fick din skav av gbootsen bak på karleden?

Är topreigter bättre utformade än gbootsen?

Vad är det som skiljer?

Senast ändrad:

Nja, när han vinklar upp hoven mot karleden så skavde g-bootsen. På g-boots finns det två rundade "toppar" på baksidan av bootsen, antar att det kanske är för att förhindra att grus åker in? Top reiters boots är mer rak baktill.

Hööks hade viktboots tidigare, som klockor då, sist jag köpte var de utbytta mot klockboots utan specificerad vikt men gissningsvis låg de på runt 200 gram. Klockbots med vikt angiven kan du köpa från Agersta och säker många andra islandshästbutiker på nätet.

På min ena kan jag bara ha Top Reiters, dom sitter bättre på honom, G-bootsen sitter inte kvar på honom alls. Jo, jag fick tag i ett par äldre som är lite styvare, dom sitter oftast kvar. Men för det mesta så lyckas han trampa på "bulan" som buktar ut på G-bootsen, vilket syns eftersom det är skav på dom där.
Vet att min syster hade problem med G-boots som skavde på sin häst, hon klippte bort det som gick upp på bootsen vid karleden på ett par, hon har inte dom problemen med Top Reiters.
Jag hade provat att lägga vetflex linda runt och se om de hjälper.

Min ena gillar inte alls klockor, hon stör sig enormt på dem, men hon är petig med det mesta i livet, den andra skulle man nog kunna klä ut till kamel utan att hon skulle reagera.

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på en ELT eller typ g-boots avlastningsgjord. Hur mäter man storlek hästen ska ha? I stallet har folk dessa gjordar och...
Svar
6
· Visningar
1 456
Senast: Novalisa
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 716
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 437
Senast: Niki
·
Islandshäst Har alltid använt boots av modellen "klockor" med kardborre - tycker att de är lätta att använda o s v. MEN när det är lerigt har det...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama