Vilka BLUP har stona som fölar 2009 el 2010?

Trevita

Trådstartare
Det skulle vara roligt att få veta vilket BLUP stona har som vi avlar på tycker jag... Tråden riskerar att bli en "glädjetråd" om vi bara skriver vårt eget sto och namn, så därför tänkte tänkte jag mej att vi skriver ner ston vi vet fölar 2009 eller 2010, och det behöver inte alls vara ens eget sto! Vet vi att grannen har dräktigt så går det utmärkt. Inga namn, bara stoets blup i den gren hon är betäckt.
Jag kan börja:
Sto nr 1: blup 120
Sto nr 2: blup 137
Sto nr 3: blup 114 (A-prem)
Sto nr 4: blup 134 (elit)
Sto nr 5: blup 111 (A-prem)
Sto nr 6: blup 108

Sv: Vilka BLUP har stona som fölar 2009 el 2010?

Sto 1 124 (B-prem)
Sto 2 har inget, kommer bli B-prem i år förhoppningsvis
Sto 3 110 (blir B-prem 2009)

Sto nr 1: 144 AB-premierad
Sto nr 2: 113 AB-premierad

Monika

Efter som jag vill ha fram multitalanger för främst fälttävlan så finns inte heller något BLUP för mina ston.

Vilka blup poäng? Det som är bäst kan ju vara på benen eller en gångart ex. Eller ska det vara hopp eller dressyr blup?

Nej, inte delindexen. Hopp. eller dressyrblup. Har du ett sto med dubbeltalang som du betäcker med en dubbeltalanghingst så skriv båda indexen då? Har du ett sto med dubbeltalang som du betäcker med en ren gångartshingst så skriv hennes dressyrblup.
Om många svarar kanske vi kan få en uppfattning om var någonstans på ett ungefär våra ston ligger.

Masse, det här inlägget förstod jag inte:
"Efter som jag vill ha fram multitalanger för främst fälttävlan så finns inte heller något BLUP för mina ston."
Du menar att det inte finns något fälttävlansblup, eller vaddå? Skriv stoets hopp- OCH dressyrblup då? Typ 115G/115H, avlar för fälttävlan. Eller? Alla ston är intressanta!

Masse, det här inlägget förstod jag inte:
"Efter som jag vill ha fram multitalanger för främst fälttävlan så finns inte heller något BLUP för mina ston."
Du menar att det inte finns något fälttävlansblup, eller vaddå? Skriv stoets hopp- OCH dressyrblup då? Typ 115G/115H, avlar för fälttävlan. Eller? Alla ston är intressanta!
Det är ungefär så jag menar att det dels inte finns något rent index för fälttävlan. Vilket då t ex gör att ston med egna meriter i den grenen kan ha väldigt låga index för hopp/dressyr och ändå vara placerade i internationell klass. Dels då också att det inte går att ange bara ett av två index för ett sto som betäcks så att säga utom en specifik gren.

Fölar 2009:

1. Hopp 133 (Elit)
2. Har inget (import)

Betäcks 2009:

1. Hopp 134 (kastade förra veckan)
2. Hopp 100 (fullblod, därav lågt, har tävlat 1,40 med placering 1,30))
3. Har inget (import)

Hoppston: 122 och 129

Dressyrsto 109 har lämnat vinnare av KUngakannan, årets gångartshäst på Flyinge etc. måste fråga sig lite hur stor vikt man ska lägga vid indexet :-)
Inte min häst ska tilläggas.
Mulittalang hopp 100 dressyr 100 (ung hoppstammad och ska betäckas för första gången 47 poäng som dressyrtalang på 3-års)
hoppsto 129

Hopp 137 hon är 3 år

Sto nr 2, 3 år, har 145 i BLUP, dr med Nintender:)

Senast ändrad:

Mulittalang hopp 100 dressyr 100 (ung hoppstammad och ska betäckas för första gången 47 poäng som dressyrtalang på 3-års)

100 på Blup är medelvärdet, under är 100 är under medel, över 100 är ok:)
Många stora namnkunniga uppfödare lägger stor vikt vid Blup index ffa när man skall köpa och sälja unga hästar eller sätta unga oprövade ston i avlen om dom tex missat 3-års test pga sjukdom eller skada vid visningstillfället.

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 583
E
Avel I min omgivning kan jag konstatera att det finns många olika sätt att motivera när man betäcker ston som kanske inte borde betäckas...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 184
Senast: iNHALE
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 612
Senast: Fredag
·
Avel Jag kan börja med att berätta lite om mitt sto. Hon är 20år i april 2010. Hon har gått MSV, **FT och 1,40m. Tävlats mycket...
2
Svar
26
· Visningar
3 028
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka