Vilka bett

Jag tror det. (Men vet inte helt säkert!!)

På de senaste tävlingarna har jag sett unghästar med det mesta i munnen, allt ifrån det bettet som Flippan går på (vet inte vad det heter) til pessoabett.

Domaren kan nog svara på detta så småningom när hon dyker upp! :)

Jag vet också att av unghästarna som gick Breeders-finalerna i höstas så var det ganska få som gick på tränsbett. Vissa hade hela cyklar på huvet... :angel:

/C

på storhästar får man rida med vad skrot som helst. Men ej bett som kan skada hästen. (vilkett många gör ändå)

men på såna där breeders finaler så får man bara rida på 2- eller 3-delade bett

Aldrig att det kan stämma!!!

Jag är helt säker på att endel hästar var betslade rejält skarpt på Breeders... Annars såg jag i syne!

På häst är betsling 'i princip fri'. Inga särskilda restriktioner för unghäst.

För ponny finns som bekant en lista på tillåtna bett i TR, för ungponny gäller ytterligare restriktioner, de får inte ha alla bettan i listan.

Cyllene och X_tremless, ni har rätt båda två :)
För femåringar gäller vanligt tränsbett i årgångstävlingarna medan sexåringarna lyder under vanliga TR, dvs fri betsling.

Nu blev jag smått nyfiken på vad du menar med bett som skadar hästen...alltså vilka du tycker gör det eftersom du sett folk rida på det. Alltså ingen "anklagelse" utan ren nyfikenhet. ;)

Jag tycker att det är en ganska rolig mening i TR, eftersom dom flesta hästar har betsel skador, 29 av 30. Alltså har alla dom otillåtna bett! :rofl: :rofl: :D :p

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 775
Tävling Sitter och tittar på V75 och i avd 3 så körs häst med nummer 1 av en idiot. Och studion går BANANAS och skäller i 5 min om hur korkad...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: BornAgain
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Fiorano
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
732
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama