Sv: Vilka är vi här på dressyr?
Jag är 33 år och får nog kalla mig dressyrryttare även om jag inte tävlar och gör en del annat med.
Jag började på ridskola som de flesta andra, som 6-åring. Jag fick hoppa in i en grupp som redan ridit ett tag. Jag minns att jag fick rida en häst som enligt alla var "så bra att rida". Jag var jätterädd och ponnyn skumpig. Vi skulle ju rida självständigt och alla gångarter iom att övriga gänget gjorde det.
Jag minns att jag med fasa funderade över hur hemsk skumpiga övriga hästar måste vara om den jag fick var "bra att rida". För mig var väl det lika med minst skumpig och bekväm.
Jag blev dock snart frälst och hängde där mycket.
Efter ett par år på ridskolan och slutligen mest tyckte att vi bara harvade runt trots att jag red i dressyrspecialen slutade jag.
Jag blev medryttare på en ponny som 12-åring. En ponny jag inte alls klarade av egentligen. Han var en vansinnig liten vilde. Jag var livrädd och hatade den där hästen som både var okontrollerbar uppsuttet och bet och sparkade avsuttet. Dock vågade jag inte säga upp mig. Så jag red hästen i ett år innan jag började tycka om den.
Som 13-åring hade jag prao på Solvalla. Jag hamnade hos en av våra bästa kuskar av en slump. Där blev jag kvar som stalltjej och red hästarna och fick lära mig mycket om hästhantering och friskvård. Jag fastnade för de hästar som var besvärliga. Förmodligen i någon romantiserad syn som unga ofta har och ville väl rädda dem.
Som 13-åring började jag också iom att jag träffade en av mina nuvarande tränare för första gången intressera mig för NH, Hempfling, Frihetsdressyr och trick. Jag började inse att det fanns mer än hopp, dressyr och fälttävlan.
Som 15-åring åkte jag tyvärr av en tränares häst då jag red fälttävlan. Jag fick ryggskador och en whiplash och fick sluta med halvbloden och dressyren.
Jag fick för ont.
Jag insåg att jag fortfarande kunde rida ponnyn som var Islandskorsning.
Jag började till slut älska hästen. Ägarinnan hade också blivit rädd för den och rådde inte på den. Efter något sista försök gav hon upp. Hästen dömdes ut för lynnesfel. Jag grinade och vägrade gå till skolan. Det slutade med att mina föräldrar köpte ponnyn för en struntsumma.
Då var jag 15 år och världens lyckligaste.
Efter 9:an tog jag sabbatsår och jobbade på Solvalla. Jag fick jobb tack vare att jag hade hand med bängbulorna och med dem visat att jag inte blev ihjälslagen iaf.
Jag började så småning om träna dressyr med min ponny. Det gick väl så där kan man säga.
Jag insåg att jag kunde rida vissa andra hästar, araber bla.
Jag snubblade över några tränare som jag först tyckte var heeelskumma! De böjde hästarna i ett tidigt stadie och mer än jag var van vid. Jag tyckte det var skit!
Jag red dock en arab vars matte var duktigare än mig. Och då hon skulle bort och endast jag rida flera v så bestämdes att jag skulle rida för hennes tränare, de konstiga. :O
Jag insåg att de hade belägg för allt, kunde svara på frågor om varför man skulle göra det som jag tyckte var annorlunda. Och det funkade faktiskt. Tom på min ponny!
Sen kom det fram att den ena tränaren tävlat tom GP, har elever som rider svårklass och den andra tagit sig till skolorna ovan mark och tränat många svårklassekipage, även våra största namn.
Sen insåg jag också att jag kunde rida PRE och Lusitano.
Så det blev ett par år med såna utöver min egen.
Jag fortsatte träna för mina tränare och jobbade deltid med hästar. Jag gjorde mest problemlösningar och en del dressyrträningar.
Ju mer dressyr jag lärde mig desto roligare blev det och desto mer började jag hålla på med det.
Jag började också mer och mer med rehab tack vare de dressyrkunskaper jag fått.
Jag köpte en av de hästar jag hade hemma i träning. Ett halvblod som stått hos proffs ett åt innan. Dock hade man inte fått honom att sluta resa sig. Så han kom till mig. Ägarinnan insåg att hon inte skulle våga rida honom igen. Så jag fick köpa honom billigt.
Han har tyvärr fått gå på sparfart iom att jag varit sjuk mycket.
Så han är inte så utbildad. Han är safe att rida numer, för mig iaf. Miljötränad och uteriden mycket. Men inte så skolad i dressyren, typ LA och skolorna.
Från marken gör han dock det mesta, utom passage.
Min gamle ponny blev 30 år i somras/höstas. Då tyckte jag att han skulle få somna in innan han blev dålig. Han var frisk in i det sista och reds och tricktränades.
Han blev utbildad tom piaff och galoppiruetter. Men byten i språnget var svårt med hans exteriör och detsamma gällde längningar. Hade jag fått honom då jag var duktigare kanske det blivit fason på det med. Men han var så gammal då jag blev duktig nog. Passage var liksom inget man tänkte på med honom.
Han lärde mig mycket iom både psyke och fysisk emot sig. Jag är evigt tacksam för allt han gett mig!
Han gick också att ha lös och bugade och låg på signal, uppsuttet och avsuttet.
Jag har under dessa år i perioder bott hos mina tränare och även fått utbildning i att lära ut.
Jag har också sammarbetat med veterinärer och andra behandlare i rehabjobb och gått som lärling till min tränare inom problemlösning/inridning/trickträning.
Idag jobbar jag som tränare. Jag gör fortfarande mycket problemlösningar och tycker det är kul. Jag rider in lite och jag har en hel del mer dressyrträningar än förr.
Jag har fått upp ögonen för arbetet vid hand och använder mycket av det både i utbildningssyfte och rehabsyfte.
Jag tricktränar lite för skojs skull. Dock utan tränare iom att han idag tycker att jag kan nog och utvecklat min egen stil. Han övervakar dock och kan ge tips ibland.
Jag har fått tid att ta tag i min andra häst och nu påbörjat hans skolning i dressyren.
Jag kände att jag tappade gnistan lite och har varit sjuk mycket under det gångna året och har inte jobbat/ridit så mycket. Så jag har nu varit ett par v hos mina tränare och bott på deras gård och jobbat där.
Jag trivdes så bra att jag nu bestämt att åka tillbaks dit om 2 v och stanna till sommaren.
Det hoppas jag ska ge kraft och energi att köra på igen sen ett tag. Det är en väldigt vacker gård de har och de är enkla att ha att göra med.
Det ger mycket inspiration att dagligen bara se arbete på den nivån. Och det är lite kul som avbräck att bara jobba hästar som är välutbildade, friska och väluppfostrade(nästan alla iaf).
Så jag ska försöka ta tag i min egen ridning också nu. För just nu känner jag mig slapp och okoordinerad.