Vilka är era favoritböcker?

supercalifragilistic

Trådstartare
Inom ämnet hund alltså, jag försöker utöka mitt bibliotek lite men hade helst inte behövt plöja igenom en miljard dåliga böcker som inte ger mig nånting eller stämmer överrens med min syn på att ha hund. därför skulle jag uppskatta att höra er motivera varför era personliga favoriter är läsvärda.
Främst letar jag litteratur om grunduppfostran, hundspråk, hundhälsa och näringslära, men om ni sitter på några riktiga guldkorn inom mer originella ämnen är välkomna!

mina egna favoriter är Memea Mohlin och Hallgren. speciellt Inkallning är så mycket mera var en väldig ögonöppnare jämförd med allt jag läst tidigare om uppfostran och träning fram tills dess. jag blev också positivt överraskad av Stora boken om att skaffa och leva med hund, har för mig att den var mindre slentrianmässig än vanliga ytliga grundböcker.
jag brukar hålla mig till svenska författare, jag litar inte riktigt på utomnordiska länders djursyn... :cautious: men som sagt, allt som ni kommer på som har hjälpt eller gjort nytta i era hundliv vill jag höra om!

Sv: Vilka är era favoritböcker?

Det finns mängder av bra litteratur, men "Skjut inte hunden" av Karen Pryor är ett riktigt guldkorn. Den borde alla läsa!

Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt och diverse böcker av Kenth Svartberg.
Jag tyckte att Min bästa vän av Marie Hansson (förut gift med Anders Hallgren) var väldigt bra när jag läste den för många år sedan men jag vet inte om jag skulle tycka samma sak nu.

• Bra relation av Kenth och Niina Svartberg
  • Härliga valptid av Kent och Niina Svartberg
  • Från valp till stjärna av Maria Brandel

Är man intresserad av apportering i någon form, till vardags eller tävling, så tycker jag att "Apportering till vardag och fest" är riktigt bra :) Den har gett mig en hel del aha!-upplevelser.

En bok jag tycker är väldigt bra är "Rallylydnad" av Yvonne Öster. Jag rekommenderar den även om man inte tänker hålla på med rallylydnad, den innehåller väldigt mycket inlärningstips i en härlig och positiv anda som iaf gör mig väldigt inspirerad.

Kontaktkontraktet är mycket trevlig!
Jag har även läst "Hundens språk och tankar" av Per Jensen, den är tyngre att läsa. Mycket forskning och mer "vetenskaplig" men väldigt intressant!
Bra Relation är också bra!

Skjut inte hunden ska jag köpa hört från flera håll att den ska vara riktigt bra:)

Kl

Bra relation med fina kentan är helt suverän!

Även skjut inte hunden, om man vill ha sig några tankeställare. Typ som att man kan träna pilgrimsmusslor, så varför lyckas jag inte med min hund? :D

Jag säger också kontaktkontraktet och inkallning är så mycket mera:)
Jag läste dom när min stora hund var ung, och vad dom hjälpte mig mycket i vardagslydnaden, speciellt inkallning är så mycket mera.
Otroligt bra och enkla småövningar som gav sååå mycket!!
Lättläst med!

• Bra relation av Kenth och Niina Svartberg
  • Härliga valptid av Kent och Niina Svartberg
  • Från valp till stjärna av Maria Brandel

Instämmer om Härliga valptid. Är nästan färdig med den nu. Tack för tipset Miao som du gav i en annan tråd!

Inkallning är så mycket mera är verkligen suverän, Från uppmärksam valp till tjänstvillig hund likaså.

jag har fortfarande inte läst Kontaktkontraktet, trots att jag har blivit rekommenderad den många gånger.

Känn din hund - och dig själv - Kerstin Malm
Inkallning är så mycket mera - Memea Mohlin

När jag letar på nätet hittar jag Härliga valptid av Ingalill och Curt Blixt, utgiven av förlag Svartbergs hundkunskap.
Är det den ni menar, eller finns det en till som jag inte hittar?

Det norska parets böcker om klickerträning (namnet har tyvärr fallit bort tillfälligt :o )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka