Vildsvinsrädsla

prusiluskan

Trådstartare
Min gamla dam är rädd för lukten av vildsvin. Hon stressar upp sig, blir svettig och taktar och går och blåser. Detta händer bara i "skogspartier" och ofta ser jag spår efter vildsvinen vid stigen.

Hur gör ni med hästar som reagerar på "rovdjursdoft" (jag skriver så för att det borde finnas en del som rider där det finns riktiga rovdjur som varg, björn och lo). Går det att vänja dem vid doften?

Hon reagerar också i hagen ibland och tittar oroligt in mot skogen. Vissa kvällar vågar hon inte riktigt komma fram till grinden utan står lite olyckligt längre ner i hagen. I övrigt är hon världens coolaste häst som man kan detonera en bomb bredvid. Tror inte det finns något annat som skrämmer henne (jo, bockande kossor...).

Sv: Vildsvinsrädsla

Eftersom jag är mer rädd för älgar och vildsvin än vad min häst är så vänder jag alltid om min häst börjar bete sig konstigt när vi är ute och rider! :o :D

Eftersom jag är mer rädd för älgar och vildsvin än vad min häst är så vänder jag alltid om min häst börjar bete sig konstigt när vi är ute och rider! :o :D

Det är jobbigt när det är ryttaren som är rädd för vilda djur. Då talar man ju om det för hästen genom att man vänder att här, här är det något farligt!

Visst, min pålle blåser upp sej och fnyser och går på tårna men jag bara skänklar henne. För fram det ska vi! I regel så är det bara hennes fantasi som spelar ett spratt! :angel:

Jag har inga sådana problem efter som vi dels har grisar hemma på gården och dels hästarna oftast går på skogsnära beten där det passerar mycket vilt av alla de slag dagligen.

Ett vildsvin skulle de väl antagligen bara säga "tjena polaren"till...:)

Kan du inte fixa en viltdsvinsklöv eller något och hänga i stallet? Luktar det hela tiden kommer hon tillslut att sluta reagera på doften/stanken. Annars är det rätt sunt av en häst att reagera, det såklart blir jobbigt om hon får panik och sticker eller liknande...men att hon blåser upp sig och trippar gör väl ingenting?

Nja, det stör mig inte så mycket att hon går o trippar - men jag tycker lite synd om henne som så uppenbart känner obehag av doften. Långa skogsrundor blir lite stressade när hon inte kan slappna av i kroppen och bara gå utan är på helspänn hela tiden. Hon är under igångsättning och har extra mycket energi i kroppen dessutom.

Nu är hon ju en klok gammal dam som inte gör mycket mer än går och stressar upp sig - men det vore ju mycket härligare för både henne och mig om hon kunde njuta av en härlig skogsrunda....

Å andra sidan borde hon vänja sig - här finns vildsvin överallt :eek:

Haha, tjena polaren säger hon till älg och rådjur. Grävlingar morsar hon också gärna på. Men vid vildsvin drar hon gränsen - kanske hon är lite snobbig?

På vilket sätt är det jobbigt för dig att jag är rädd för älgar och grisar och vänder min häst om vi riskerar stöta på dessa, som min häst signalerar?

Det är ju inte precis så att det händer på varje ridtur.. kanske 1-2 ggr om året vad jag kan komma ihåg. Annars kliver min häst (med mig på ryggen) fram överallt!
Och eftersom det enbart är jag som rider min häst och enbart jag som kommer att göra det hela hans liv så är det ju inte jobbigt för någon? Jag tycker inte det är jobbigt, bara skönt att min häst talar om att här är det nåt äckligt vilt i närheten :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Hej! Mitt sto beter sig alltid lite annorlunda mot andra hästar. Jag förstår henne och tycker hon är intelligent och att hennes...
Svar
16
· Visningar
3 407
Senast: insearchof
·
Hästhantering På kort tid har tre hästar oberoende av varandra reagerat på samma obehagliga sätt när vi ska rida ut i skogen. För att komma ut i...
Svar
14
· Visningar
2 035
Senast: Piraja
·
W
Träning Hej! Jag är relativt nybliven ägare till en treårig unghäst som är trevlig men ganska bortskämd. Sen ett par veckor har jag ett problem...
Svar
13
· Visningar
2 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka