Vildsvin skadar hästar?

bettysmatte

Trådstartare
Min häst skadade sig i hagen för några veckor sedan. Vi hade precis släppt ihop mina två pållar med en ny kompis, så först trodde vi ju att det var ett solklart fall av bråk i hagen hästarna emellan. Men när vet kom upptäcktes ett sticksår, ca 2,5 cm brett men ca 5 cm djupt (i uppåtgående riktning). Såret var på ena frambenet, på sidan, högst upp. Vid tillfället gick hästarna i en nästan kliniskt ren hage. Inga pinnar, inga stenar, ingenting att sticka sig på alls...

Mystiskt. Det slog oss för bara någon vecka sedan att kanske något vilt djur orsakat skadan? Ett vildsvin kanske? Skulle det kunna hända? Såret var också väldigt "rent", dvs det fanns inga barkrester eller annat jox som man skulle kunna förvänta sig om det varit en pinne som hon stuckit sig på. Mina föräldrar som bor nära hagen, men med en skogsdunge emellan, hörde att hästarna gnäggade oroligt. När de kom dit hade min häst redan fått skadan.

Vad tror ni???

Sv: Vildsvin skadar hästar?

Inte vildsvin i alla fall.

Hastar som gar i naturhagar dar det finns vildsvin blir tvartom ofta vanner med svinen och grisarna tycker hastarna ar helt ok.

Jag har sett vara hastar sta och sova med vildsvin bokandes pa nagra meters avstand fran hastarna.

Vara hastar har ocksa gatt i samma hagar som tamsvin helt utan problem... ( Iofs tog det nagra dagar innan grisarna begrep att hastarna blev arga om man nafsade dom i bakbenen och att hastarna insag att grisar blir arga om man drar dom i knorren ( men vadda en san rolig liten grej-den maste jag bara dra i...:D. )... men sedan blev dom riktigt goda vanner).

/KT

Jag tror... Nej ! Inte särskilt troligt!
Vildsvin är skygga djur , hästar likaså!
Hästar är dessutom av naturen vaksamma mot just gris!
Tror inte dessa djur skulle komma så nära varandra att skador kan uppstå utan de springer nog åt olika håll!
Visst, i teorin kanske, om grisen blev trängd och hade ungar att försvara .. men nog borde hästen hinna undan!

Så min slutsats .. Inte särskilt troligt , pinne eller liknande mer troligt. Har sett många sådana skador genom åren (och vi har inga vildsvin) utan att man förstått vad tusan de skadat sig på!

Om ett vildsvin mot förmodan skulle anfalla så blir det inte sticksår. Det blir bett eller rejäla rivsår. Grisen slår in sina hörntänder och "sprättar upp" ett sår. Så det blir betydligt mer och värre än ett sticksår.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 052
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 974
Senast: Bluefish
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka