vildkatter

Sv: vildkatter

Beror helt på situationen. I en del kolonier kan man kastrera katterna så att den dör ut av sig själv s a s, men i andra fall kan avlivning vara det bättre alternativet.

mm, i detta fall blir det avlivning,, för att ens försöka få tag på katterna är svårt och tänk å ta dom till vetrinären.. borde vara ännu svårare..
dom som är drabbad av alla vildkatter säger att dom ska skjuta dom.. men alltså.. är det verkligen det enda alternativet? för jag får upp en bild i huvudet att om man skjuter dom så blir dom väl bara slamsor.. men det borde väl bero på vad man skjuter dom med? har aldrig varit med om att försöka ta bort vildkatter så det är ju så nytt =S

Ja, hur katterna ser ut efter de har skjutits beror på vad som används för ändamålet.

Om det handlar om katter som faktiskt inte går att fånga in så är nog avskjutning det enda som faktiskt fungerar för att decimera antalet katter. Har de provat att sätta ut kattfällor?

Fånga i kattfälla och skjut. Att fånga in vildkatter för att ta till vet för avlivning är bara grymt, alla den stressande hanteringen i onödan.

Vet att folk har använt hagel när de skjutit katter men då jag inte är jägare eller han nån vidare erfarenhet i frågan kan jag inte säga att det är det bästa.
Skulle dock tro att om en jägare kan skjuta dem är det bättre för katten än att släpa in dem till veterinären. Ta reda på att de verkligen är vildkatter innan ni sätter igång, dock. Vore ju trist att skjuta nåns katt...

Med tanke på att en fullvuxen hare dör omedelbart av hagel bör det vara ett bra alternativ på katter också. Det är även hagel som rekommenderas i de föreskrifter som finns gällande avlivning med skjutvapen.

Allmänna råd till 5 §
Det lämpligaste vapnet är hagelgevär för jaktbruk med kaliber 20
eller grövre. I andra hand kan kulgevär för jaktbruk användas.

mm, i detta fall blir det avlivning,, för att ens försöka få tag på katterna är svårt och tänk å ta dom till vetrinären.. borde vara ännu svårare..
dom som är drabbad av alla vildkatter säger att dom ska skjuta dom.. men alltså.. är det verkligen det enda alternativet? för jag får upp en bild i huvudet att om man skjuter dom så blir dom väl bara slamsor.. men det borde väl bero på vad man skjuter dom med? har aldrig varit med om att försöka ta bort vildkatter så det är ju så nytt =S

Vad är ditt problem? Tror du det är bättre att t.ex. förgifta dem?
Nej, bra skjutning är helt OK, om det görs av vettig person med god ansvarskänsla. Om man nu verkligen har bestämt sig för att avliva dem.

Är ditt problem att du vill hitta alternativ där de får leva?

Kastrering är bra. I utlandet kör de ofta och mycket framgångsrikt med sk TNR-program. Fånga, kastrera, släppa tillbaka översatt till svenska. Jag kan skriva mera om så önskas. Finns också gamla trådar på temat.
Och du behöver inte göra det själv. Vidtala nåt bra katthem i närheten så kommer de nog och hjälper till. Eller ger goda råd iaf.
Men visst, det är småbökigt och kräver lite resurser och insatser.
En hagelpatron är billigare.

Sedan om katthemmet ifråga är på hugget så kan man ju försöka på att ta in dem och fostra om till hemmakatter. Mycket insatser, men går faktiskt an det också för de allra flesta katter...

Sen finns det alla sorters kompromisser, typ man tar in dem som verkar vara lättare att fostra in. Oftast kattungar och dumpade tamkatter.

Som sagt. Tycker DU det är jobbigt så kan man nästan alltid få nån annan att göra det rent praktiska, bara du ger tillstånd, uppmuntran, koordinerar lite... :)

Vi har en sorts vildkatt i Sverige och det är Lodjuret.Jag förmodar att det är förvildade katter detta rör sig om.Många gånger när det är frågan om skjuta förvildade katter blir några katter kvar som förökar sig opch sedan blir det samma sak igen.De katter som blir kvar har också blivit ännu skyggare.
Flera gånger har också små kattungar hittats efteråt och jag förmodar att ibland har inte kattungarna hittats utan har svultit ihjäl.
Det är jobbigt för katten att fångas in och tas till veterinären men det är övergående.
Men jag tror att det är jobbigt för katterna att se sina vänner bli dödade också.
Jag tror på TNR.

det är ju det att katterna tillhör inte mig, han som äger gården där alla vilkatter finns har nyss dött.. så ja.. ansvaret hamnade automatiskt på mig och några till eftersom att det var min killes pappa som gick bort... och han hade mycke djur.. det finns några tama katter och det är dom som gjorde att det började komma vildkatter.. för hans mamma brukade inte ha katterna inne, och så skaffade dom en hankatt och så blev det ungar, vissa tamkatter gömde sina ungar i en håla ute vid korna och då hittades dom inte och så har det fortsatt sådär...
kastrering.. finns ingen här i närheten som ställer upp gratis iaf..
och det är så många så det skulle kosta en förmögenhet.. iaf.. är lite stressad just nu,, hinner inte skriva så mycke mer =P

Sol: var kan man köpa kattfällor?

Sol: var kan man köpa kattfällor?

Vet inte riktigt, men om det finns något katthem i närheten kan du ju fråga om de har sådana att låna ut. Jag tror väl kanske inte att de alltid kallas för just kattfällor heller, men du kan se exempel på "levandefällor" här. Jägareförbundet säljer kattfällor.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Squie
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25