Ainon

Trådstartare
Finns det någon tamkatt med mer "vilt" beteende än andra raser?
Har hört att det ska finnas nå/några mer "vvilda/ursprungliga" raser...

(förstår ni vad jag menar :o )

Sv: Vildkatt

Bengalen finns, den är väl så nära en vildkatt man kan komma som godkänd ras i SVERAK. Savannah finns också tror jag. Ocicatten ser ut som en liten vildkatt också.

Sv: Vildkatt

Vad menar du med "vilt beteende"?
Det finns ingar raser där man tar tillvara feralt beteende, det är ju inte önskvärt med ett agressivt husdjur, och dessutom vore det väldigt synd om djuren som skulle leva under konstant stress. Många raser har "wild look" som önskvärt. Savannah (i princip inte tillåten i Sverige eftersom de fortfarande är för nära sina vilda släktingar i stamtavlan), bengal, egyptisk mau och ocicat är raser där djungelkatter stått förebild. Personligen tycker jag bengalen är läckrast, men det är ju en smaksak.
Bengal med "rosettspottar": (de finns i fler färger och mönster)
coolhandluke4thumb.jpg

Är det en "nordisk vildkatt" man är ute efter är en Maine Coon med "feral look" självskriven:
Poms0506e.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
682
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag köpte en pusselmatta för att kunna få ut matta i hela hallen då den har en del kanter å annars hade jag behövt måttbeställa å vet...
Svar
16
· Visningar
1 065
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama