Vildkaprifol

Calvaro

Trådstartare
Någon som har en sådan i sin trädgård? Går den att köpa och plantera? Vart trivs den? Skötsel?

Sv: Vildkaprifol

Finns att köpa på plantagen, tro mig. Jag köpte en sån två år på raken och försökte med på balkongen. Älskar utseendet och doften. Men det visade sig vara en kinkig jäkel som aldrig tog sig riktigt i stor självvattnande kruka, utan dog i början av augusti båda åren. Balkong i söderläge med träd som skuggar och lagom stockholmsblåsigt var tydligen inte dess melodi.

I år kör jag med alpklematis i stället och den växer som ett ogräs.

Vi har en lyktstolpe i trädgården som jag länge har tänkt att man skulle kunna plantera något "klättrigt" vid. Så red jag förbi en vildklematis igår ikväll och förälskade mig lite i doften.
Men lyktstolpen står i fullt solsken från klockan 11 ungefär så då kanske det inte är lämpligt.
Vad finns det för andra växter som skulle kunna passa? Har funderat på humle, men jag vill gärna ha något med blommor.

Vildkaprifol ska ha sol eller halvskugga, så det ska inte vara något problem med lyktstolpen. Men den ska ha det fuktigt också och jorden får inte torka, så kan ni fixa fukthållning medan den rotar ner rötterna djupt, vilket verkar ta rätt lång tid, det så borde den trivas och klättra på. (Säger kaprifolmörderskan.)

Jag googlade på alpklematis och den ser ju också fin ut. Bra om de är lättskötta! Är det någon doft på dem?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
474
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka