vild häst vid utsläpp

Mirre

Trådstartare
Min häst har blivit helt knasig när man leder honom och ska släppa ut honom. I morse sprang han runt mig och tröck på grinden och försökte tränga sig förbi mig. :confused: Jag skickade bak honom och skulle öppna grinden när han sliter sig och springer rätt igenom.
Så översta tråden rök (den undre var inte stängd då jag precis innan släppt ut Moses.) och ena stolpen gick av. Kunde laga grinden utan problem men stolpen står nu löst. Sitter dock kvar tack vare tjälen. (så går inte att slå ner en ny) Men Herman stack in i hagen med grimskaftet efter sig. Fick dock tag på honom igen på en gång och kunde ta av grimman och då var han lugn.:confused: Sen stod han och Moses och åt som om inget hade hänt:confused:

Herman hade täcke på sig så han gjorde inte illa sig på tråden och lyckades undvika att kliva på grimskaftet. Så det var ju tur det.
Klarade mig från brännskador i händerna också *inga vantar*

Sv: vild häst vid utsläpp

Oj vilka tokryck. Min ena gjorde oxå så ett tag men sambo tog ut han och höll kvar och efter det är det lugnt.

Har han råkat få stöt från stängslet när du tagit in/ut honom?

Har du ändrat rutinerna vid utsläpp något? Min blir sådär ibland om hon får vänta till sist inne. Brukar också få sånna ryck när det är sommar och betessläpp, den första veckan eller så.

malu

lite fortsättning som inte kom med i första inlägget:
Men fattar inte varför han blivit så? Han har alltid varit lugn och så när man tagit ut honom. Var ute och gick med honom igår och då var han stirrig och gick på mig hela tiden. Fick bromsa honom stup i ett och säga åt honom på skarpen några gånger att man inte får gå på matte. Då tänkte jag inte så mycket på det eftersom det blåste, utan tänkte bara att han var stirrig för det. Men i dag blåste det inte.

Dem senaste dagarna har Moses börjat med att ställa sig mitt i grindhålet och vägra flytta på sig när jag ska släppa in Herman i hagen. Spelar ingen roll vad man gör han bara står där och trycker på grinden. Skitstörande. Herman blir då väldigt stressad och kastar sig till slut in i hagen. Så antar att det kan ha med det och göra, att han gjorde så i morse med. Men vad gör man åt det?

svar på inläggen:

MercedesBenz: Jo verkligen. Han har alltid varit lugn och leda

Fröken_Skåne: Nope vi har för tillfället ingen el (dumt men sant)
på stängslet.

MaLu: näe samma rutiner som alltid.

Prova att släppa ut Herman först då?

mm ska göra det.
Men är ett problem när man har gjort nåt med Herman på dan och ska släppa ut honom igen när Moses är i hagen. Herman blir jättestressad när Moses bara står där och vägrar flytta sig.
Spelar licksom ingen roll hur man gör, han bara ignorerar en.:crazy:
Så då stressar Herman upp sig för att han aldrig kommer ut nån gång.

Så även om man löser det på morognen så är det samma problem varje gång man har tränat Herman på dan och han ska ut igen.
Ska ju inte behöva ta in Moses för att kunna släppa herman i hagen:crazy:

min har börjat bitits vid in/utsläpp :/

Det låter som om det från början inte är Herman som är problemet utan Moses. Herman blir stressad av att Moses står ivägen och skaffar sig på så sätt en dålig vana.
Om jag var du så skulle jag börja med att lösa grundproblemet alltså jobba med Moses. Om du säger till honom att han inte har något i ledet att göra så ska han flytta på sig. När det problemet är löst kan du lösa nästa problem alltså att Herman kastar sig in i hagen.

jopp anser jag också.
Men uppfattar det ändå som att Moses har uppmärksamheten på mig och inte på Herman. Tolkat det som att han är pigg på att jobba eftersom han vet att det är hans tur och det är ju jättekul såklart:)
Stoppar villigt huvudet i grimman och sådär.
Men han förstår inte att han står i vägen.
Oftast är vi två som tar ut hästarna och då kommer dem ju ut samtidigt så då kan man ju hålla Moses tills Herman också är inne.
Får se till att vi alltid är två när dem ska ut:)

Tycker du att det är en lösning på lång sikt?
Jag skulle nog inte lösa problemet på det sättet. Enligt mig får Moses vänta på sin tur.
Det jag skulle göra är att jobba Moses i grimma och grimskaft från marken. Jag skulle börja med att flytta på honom med handen för att senare börja flytta på honom med gester. När du kommit så långt att du kan flytta honom med ett lätt höjt ögonbryn eller en lätt nick så har du löst problemet på riktigt.
Min häst har också hållit på med liknande saker men jag accepterar det inte. Det är jag som bestämmer när jag, hon och hennes hagkompis är på samma ställe. Ber jag en häst flytta på sig så ska den göra det. Vill min häst in och jag vill ta in hennes kompis först får hon vackert vänta, utan att tjura och anfalla den andra hästen.
Det handlar om lite tålamod bara så har du löst det och slipper vara bunden av andra.

Liknande trådar

Träning :eek: En stor envis ouppfostrad ångvält som bara klampar på:crazy: Han bits, går bara rakt på en, ignorerar en totalt och ja bara gör...
Svar
2
· Visningar
751
Senast: Xazo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama