• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare bombibittIII
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 612
B

bombibittIII

hej!
Jag har läst en del om att hästarna måste vila för att kunna bygga muskler. Jag tränar galopp ganska hårt ca 2 dagar i veckan och ett dressyrpass i veckan. jag brukar skritta efter galoppträningen och hon får vila ca en gång i veckan. Jag undrar hur mycket ska hästen vila? Hur lång tid tar det för hästan att återhämta sig?

Tacksam för svar

Sv: Vila!!

Man brukar allmänt säga att det tar 48 h (dvs 2 dygn) för en hästs muskler att återhämta sig.

Hur myckt en häst "ska" vila beror på många faktorer. Kondis, ålder, daglig utevistelse o typ av träning (hur ansträngande för olika typer av muskler). Man kan iaf tänka på att inte träna samma muskler hårt flera dagar i rad.

Jag tycker att det är lagom för en häst m normal kondis o daglig utevistelse att vila 1 (ev två) dagar i v. Ibland kan jag räkna en skrittur som vila, men är noga med att de ska få vila från belastningen på ryggen minst 1 d/v.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
540
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
491
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 113
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31