B

bombibittIII

hej!
Jag har läst en del om att hästarna måste vila för att kunna bygga muskler. Jag tränar galopp ganska hårt ca 2 dagar i veckan och ett dressyrpass i veckan. jag brukar skritta efter galoppträningen och hon får vila ca en gång i veckan. Jag undrar hur mycket ska hästen vila? Hur lång tid tar det för hästan att återhämta sig?

Tacksam för svar
 
Sv: Vila!!

Man brukar allmänt säga att det tar 48 h (dvs 2 dygn) för en hästs muskler att återhämta sig.

Hur myckt en häst "ska" vila beror på många faktorer. Kondis, ålder, daglig utevistelse o typ av träning (hur ansträngande för olika typer av muskler). Man kan iaf tänka på att inte träna samma muskler hårt flera dagar i rad.

Jag tycker att det är lagom för en häst m normal kondis o daglig utevistelse att vila 1 (ev två) dagar i v. Ibland kan jag räkna en skrittur som vila, men är noga med att de ska få vila från belastningen på ryggen minst 1 d/v.
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 456
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 879
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 665
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp