vila ut en skada?

shetory

Trådstartare
Jag har en ponny som jag inte vet vad jag ska göra med.
Han har återkommande kotledsinflammationer. Har behandlat han tre gånger nu på 2.5 år. För två veckor sedan var det hans tredje gång, hade en halv grad på höger bakkota, och båda koterna fram. For på återbesök och han markerade lite på höger fram men det var inte tillräckligt för att behandla. Och just nu känner jag att jag inte vill behandla några fler gånger då det även finns nackdelar med det. Jag har prövat att lägga om träningen och ändrat foder, kör aldrig fort med honom utan det är bara lugna turer, kyler och lindar efter varje träningspass. Klarar av att tävla på sommaren utan problem men då vintern kommer så håller han inte. Han tål verkligen ingenting på vintern, han ha haft en vila på en månad innan jul och sen har jag satt igång honom väldigt lugnt men ändå så höll han inte.
I morse hade han puls i höger fram, och just nu känner jag att ifall han har en inflammation igen så vill jag ställa av honom helt och hållet och vila ut skadan. Är det någon som har någon erfarenhet av det? Går det att vila ut en inflammation och hur lång tid tar det?

Sv: vila ut en skada?

Min ponny hade problem med kotledsinflammationer. Hon vilade nästan ett år innan jag köpte henne, och var fortfarande halt.

Det visade sig att det inte alls var en kotledsinflammation, utan hon var sned i bogbladen (som gav såna symtom). Efter en hel massa kiropraktorbesök blev hon rak, besiktigades helt ua och är nu i full tävlingskondition igen.

Kanske kan vara värt att kolla upp? Rekommenderar dock en riktig kiropraktor, eller en veterinär med kiropraktikutbildning. Har träffat många "wannabes" som efter ett par helgkurser håller på med lite för mycket av allt för att egentligen vara riktigt bra..

Att behandla ledinflammationer utan att vara säker på grundorsaken är bortkastad tid och utslängda pengar. I många, många fall (de flesta) är ledinflammationen sekundär, d v s problemet sitter egentligen någon annanstans.

Det hjälper inte att sätta plåster om du inte tar bort stenen ur skon. Det hjälper inte att behandla leden om problemet sitter i t ex ryggen.

Har haft kiropraktiker på honom många gånger under tiden jag har haft honom.
Han har haft mycket låsningar i ryggen tidigare. Sist jag hade kiropraktikern på honom var i januari och då var han jätte bra i ryggen, har aldrig varit så bra någonsin. Så det känns inte som att det kan vara det heller, då han blir halt trotts att han är bra i resten av kroppen. Dessa inflammationer inträffar alltid under vintern, så jag börjar fundera på om det är underlaget och brodden som gör att det blir för stumt. Har även samarbetat med en hovslagare under dessa år för att det ska bli så skonsamt som möjligt, men ändå så får han dessa inflammationer :(

Fast det finns ju betydligt fler ställen än ryggen som kan vara grundproblemet. Har veterinärerna utrett hästen ordentligt, eller bara behandlat kotorna?

Jo det är sant men menar väl mest att kiropraktikern inte kan göra så mycket i nu läget då hon inte hittar något fel.
Nä veterinärerna har gjort en vanlig hältutredning bara, alltså böja och springa.

Kanske dags att prova en annan alternativbehandlare, eftersom det veterinärerna gör inte ger långvarig nytta och kiropraktorn inte hittar mer att behandla. Olika alternativare är bra på olika saker och vissa är bättre än andra på att hitta roten till problemen och behandla det. Det kan vara värt att prova.
Jag själv anlitar en tjej som jobbar huvudsakligen med akupunktur, som är jätteduktig. (fast det ryktas att hon flyttat utomlands) Hon har räddat två av mina hästar från en säker utdömning, den ena säldes och tävlade upp till 140 i flera år efteråt och den andra har förvisso inte tävlat så mycket men varit till stor gjädje för sin ägare i snart 6 år.

Lovisalenora_: Jo de har de gjort, alltså att de har släckt en led för att hitta hälta i en annan led om det är det du menar :)

Kanske ska tillägga att efter dessa behandlingar så har han blivit bra, och sen har det kommit tillbaka efter ca ett år. Och det är alltid på vintern har får det, har inte fått det under sommaren då har har tävlat.

Är hästen röntgad? Tänkte om det är någon artros eller liknande så är ju hästen i väldigt behov av rörelse/värme för att leden ska fungera. På sommarn är dom ju oftast i större hage och ute större delen av dygnet, om det är det att lederna inte håller för stillastående kanske.

Granzig: Nej ha inte röntgat honom men funderar på att göra det
Bigganl: Nej det är just det som jag försöker att lista ut nu. Veterinären har inte sagt något alls om det.

Kotledsinflammationer och då ffa i fram är snudd på alltid en sekundärskada, så försök bena ut varför de återkommer då grundproblemet inte är löst. Även vid en lång vila kan detta återkomma, om grundproblemet finns kvar.

Det finns ju t o m hästar som blir sämre av vila, om man inte åtgärdar grundproblemet och ev också ger behandling för ledinflammationen innan man ställer på vila.

Förstår inte hur man kan ge sig på att behandla leder utan att först röntga. Om det finns t ex lösa benbitar eller annat som gör att en behandling inte kommer att fungera - varför slänga ut mer pengar och tid än nödvändigt?

Jag röntgade min häst kotor och hov när vi undersökte hans hälta (som då var kotledsinflammation båda bak). Jag fick förfrågan för att kunna utesluta ev andra orsaker (samt hans framhovar som vi ana fång). Det sa jag självklart ja på direkt! Och plåtarna såg helt bra ut.

Han hade inflammation för 6 månader sedan så det är lite tidigt för att märka om det skulle upprepas. Än så länge har vi ingen aning om varför han fick inflammationen, det var i samband med flytt, ny ryttare och dåligt anpassad sadel. Nu har han ny sadel och jag rider honom inte hårt eller på böjt spår. Jag hoppas att inflammationen inte kommer tillbaka :) jag försöker tänka på att endast skritta på hårt underlag och trava/galoppera på lite mjukare men slänger in lite trav på asfalt.

Enligt min veterinär skulle jag vara extra försiktig med jätte mjukt underlag och böjt spår. Så ridhus och paddock är inte ok så ofta och jag longerar han inte alls. Hur arbetar du honom? Tränar du mkt på banan?

Lovisalenora_: Har varit hos olika veterinärer och ingen av dom har ens nämt röntgen, vilket jag tycker är lite konstigt. Oftast har dom ansett att hästar är elitidrottare och att det ibland inte går att undvika skador ibland ifall de ska tävla. De har oftast tyckt att jag ska se över träning och foder osv. Antagligen för att han svarat bra på behandlingarna. Men jag funderar starkt nu på att fara in och röntga bara för att se hur det ser ut, om det är fel på hans ben eller om det är träningen som måste läggas om ytterligare.

Wera: Jag kör han bara i skogen, försöker att variera det med att klättra i backe. Tränar väldigt sällan hårt.

Vadå nämnt? Har du krävt? Jag begär alltid röntgen när det kommer till sådant man inte direkt kan härleda till t ex sena eller ligament. Sedan kan det ju vara en annan femma om försäkringsbolaget täcker röntgenkostnaden, men det är en piss i Nilen i jämförelse med att behandla gång efter annan utan att veta VAD man behandlar.

En kompis häst behandlades för kotledsinflammation flertalet gånger. Visade sig vara en blödning på böjsenan istället när de åkte till annan veterinär!

En annan häst behandlades också för kotledsinflammationer, visade sig vara kissing spines.

En tredje häst behandlades också för kotledsinflammationer, visade sig vara lös benbit i ett bakben.

Historierna är många, detta är bara ett urval bland de i min umgängeskrets de senaste åren.

Lovisaleonora_: När jag varit hos veterinären så har jag litat på denne och lyssnat på vad den har sagt, vilket jag kanske inte borde gjort men det är lätt att vara efterklok. Sen är det inte lätt när man är så "grön" på skador och sådant som jag är. De har som sagt berättat för mig hur jag ska träna och försöka undvika skadorna, och jag har litat på det. Men nu när jag försökt göra allt jag kan för att hålla honom fräsch och ändå så räcker det inte, ja då måste det ju vara något annat. Så ja jag håller med dig, skulle nog ha krävt en röntgen tidigare, men trodde att det bara var en överansträngning pga träningen som veterinärerna har tutat i mig, har inte haft någon tanke på att det kan ha varit något annat som är fel.

Att tro är att inte veta. Jag vill veta. Jag vill vara säker. Har slagit, och betalt, för många plåtar och ungefär hälften av dem har visat på förutsättningar som behöver tas med i beräkning vid behandling och konvaljens/igångsättning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 837
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 766
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II