vila ut en skada?

Sv: vila ut en skada?

Hej! Kan man alltid lista ut varför hästen får kotledsinflammation? Finns det fall när det inte går att få reda på orsaken o man bara får godta att en häst får det gång på gång? Och det verkar som om det är vanligt att hästar har det , är det något man får räkna med att dom får nån gång i livet?

Nej, man kan inte alltid få svar på varför ledinflammationer återkommer. Inte helt sällan har det ju med ryttaren och ridningen att göra, att hästen helt enkelt inte klarar av att gå som den gör (form/underlag/ridning). I andra fall är ledinflammationen en sekundär skada, där man behandlar symptomen (ledinflammationen) utan att egentligen lösa problemet (som kanske sitter i rygg, knä, nacke eller annat ställe som gör att hästen belastar sig fel och därigenom återfår ledinflammationen).

Däremot är det ju vettigt att - om man inte hittar andra skador i leden som gör det verkningslöst - behandla inflammationen för att se 1) om den återkommer 2) i så fall ev. börja leta efter andra förutsättningar som ger problem.

hur blir han på vintern, stel?reumatism ger ju stelhet på vintern då måste han kanske belasta om och det kanske ger kotledsinflammation i längden?

Det kan ju bero på något helt annat med din häst, men min häst som har + har haft inflammationer runt om, har visat sig ha trasiga strålben. Det upptäcktes på tredje klinikbesöket. Innan dess hade hovleder röntgats utan att man hittade något.

Som flera andra sagt, tycker jag att du ska förespråka röntgenundersökningar.

Du har fått bra svar redan och som sagt röntga honom som steg 1, men en undran iom att han får problem på vintern - vad skiljer vinter och sommar åt rent "hästhållningsmässigt"? Har han mer hagtid, större hage, rör sig mer i hagen etc på vintern?

Vad gäller vila bort så beror det mycket på varför, så du måste ändå försöka få reda på det. Sen är det ytterst individuellt med. Jag har ett måndagsexemplar som skulle kunna vara jättebra exempel på varför man dels verkligen bör röntga, att felet oftast INTE sitter på det ställe man tror/det ställe som verkar mest uppenbart och även att felet kan sitta även där man inte på rtg etc hittar något - men även på det där med vila. Jag har två ggr försökt vila honom bra (av samma anledning/för samma problem), den första gick inte alls, den andra fungerade.

Så det går inte ge något enkelt svar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 837
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 766
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II