Vila på vintern?

A

Arbogamarre

Klurar på att låta pålle vila lite från träningen nu tills snön försvinner, bara mysrida och ta dagen som den kommer ist.
Har varit igång hela vintern lång, tränat i ridhus 2 ggr/vecka, en gång för instruktör, resten hemma, dvs ute på egen ridbana eller skog och mark. Men det fungerar inte alls bra, väl på träning är det rodeo och brall VM sen är det ju omöjligt att träna mer än skritt och ibland lite trav hemma...och jag vet aldrig från en träning till nästa om jag ens kommer iväg pga snöstorm eller halka.. :(

Min fråga är, hur mycket tappar man om man låter pålle ta det lite lugnt i ett par veckor (då måste våren ha kommit!), bara skogsrider och tränar där det går och när man kan?
Han kommer ridas 5-6 ggr/vecka men utan stora krav och mest bara mys bus...inte stå. Tappar jag allt vi byggt upp under sommar-höst och vinter?

Mycket tacksam för svar av alla de slag :)

Sv: Vila på vintern?

om hästen har rätt bra kondition och är hyfsat välmusklad tappar den nästan ingenting

min häst stod nästan helt i tre veckor i vintras och det var ingen skillnad när jag satte mej och red igen sen, han va nästan ännu finare.....och väldigt motiverad va han åxå.....jag tycker att det finns många fördelar med att låta hästan ha lite semester ibland....

Eftersom du säger att han inte fungerar bra så kanske det är just vila din häst behöver. Om det är en yngre häst så kanske den behöver ta igen sig och "växa ett tag". Jag tycker det låter skönt att promenadrida en period. Du själv kanske också behöver släppa prestationskraven. Det framgår inte om du tävlar, men jag tror att hästen kommer i form ganska snart efter en viloperiod. Du har väl hört uttrycket "Kondition som en häst" :rofl: Lycka till!

Jag kan genast bekänna att jag är en hemsk människa, den största syndaren i världen (så slå mig bara, jag håller...). Brukar ställa av hästarna i november och ta igång dem i slutet av februari. Värsta årstiden är så trist... De brukar vara fräscha då jag lägger igång igen! :) Jag brukar börja med korta, korta pass, gärna 2 ggr/dag om möjligt och återgår sen småningom till min "vanliga" lunk = ett pass om ca 25-60 min varannan dag.
Hur mycket de tappar beror på vad du gör. Det tar mer än ett halvår (från noll) att få upp kondisen till samlade rörelser.
Jag har de senaste 6 åren inte ridit så mycket, mina barn är 5, 3 och 1 år... men hästarna har varit rätt nöjda med det också! Och inga problem annat än sådant som skulle varit problem även om jag skulle ha ridit hela tiden. Men som sagt, man ska nog träna upp musklerna rätt länge innan man börjar samla mycket! Annat är inte rätt mot hästen! Korta korta pass är vad jag förespråkar.

Han är snart 10 år, så ung kan man inte kalla honom, även om han tror att han är 3 år... :smirk:

Vi tävlar dressyr, men på lätt nivå än så länge och första tävlingen gick inte bra...men vi roade publiken och domaren med att bralla sönder galoppdelen :D
Alltid något!

Nästa tävling (riktiga) är inte förren i april så då ska väl snön vara borta kan man hoppas och träningen igång igen

Tack för svaren!! :)

Vila kan nog vara bra, men jag tror inte att min pålla hade upskattat det. Hon blir rastlös om hon inte får jobba ordentligt. Det märks i stallet när hon jävlas med de andra hästarna (och mig) mer än vanligt.

Man kan ju ta vila från den egentliga dressyrträningen utan att vila från arbete. Göra lite andra saker och så. Det kanske är jobbigt för dig om du inte har tillgång till ridhus så ofta men jag skulle nog ändå ha försökt ta mig dit så ofta som möjligt för att få träna på ordentligt underlag.

malu

Hade jag haft tillgång till ridhus tror jag inte vi skulle ha det här problemet på samma sätt iaf. det är 1.5 mil till närmsta ridhus, och det är upptaget för ridlektioner på vardagar och bara ledigt helgkvällar. Så då har vi åkt dit. Men det räcker inte och det blir inte bra att bar åka och träna så lite har jag märkt...brallshow :smirk:

Jag kommer inte vila honom på annat sätt än att jag kanske lägger dressyrträningen på hyllan vad gäller ridhuset, och tränar i skogen eller där det går och mest för motion och mys. Jag tror det blir bra. Vintern måste ju ta slut någon gång??? :crazy:

Vi har hållt igång sedan i somras utan riktig paus, så han kanske förtjänar att bara få ha det lugnt ett tag innan tävlingarna börjar och underlaget inbjuder till mer träning..

Får han bara gå ute i hage med kompisar så blir det nog bara positivt. Ni kommer båda att vara mer positiva till träningen!

Du säger att din ridning går dåligt. Då är det nog inte så smart att ge din häst vila. När du sedan tar upp ridningen igen, kommer han/hon bara i håg allt det negativa och det är då svårare att hitta tillbaks till den positiva ridningen igen. Men det verkar ju bara som om han har mkt energi. Då är det kanske ingen fara. Och du ställer ju inte av honom helt. Hmm..

Hästen tappar inget om den så får stå helt i tre veckor (och är frisk och får busa i hagen med kompisar). Med den typen av ridning som du tänkt ägna dig åt så låter det som ett klokt val för att hästen skall få chans att återhämta sig ett par veckor. Vila är a och o när det gäller att träna en häst för hållbarhet. Så go for it, och din häst tappar inget på att bara promendridas några veckor.

Hälsning Maja

jag uppskattar att rida på vintern ja..året om är det roligt.
skulle nog aldrig kunnas ställa av min häst flera månader vintertid bara för ryttaren inte orkar.
Har alltid åkt på aktiviteter och dylikt även under vintern.

dock får dom gärna stå en vecko eller två ngn gång ibland bara för att få vila lite..eller så lägger jag in fler vilodagar under veckan.

Dondimpen skrev:
Du säger att din ridning går dåligt. Då är det nog inte så smart att ge din häst vila. När du sedan tar upp ridningen igen, kommer han/hon bara i håg allt det negativa och det är då svårare att hitta tillbaks till den positiva ridningen igen. Men det verkar ju bara som om han har mkt energi. Då är det kanske ingen fara. Och du ställer ju inte av honom helt. Hmm..

Ett sånt resonemang har jag aldrig hört. Håller inte med. Hästar tänker inte att "ja nu går det lite sämre för matte och mej med ridningen, usch vad tråkigt". Om hästen ska ha en negativ association av den kaliber du beskriver så ska det ju vara en riktig GREJ som inträffat/konflikt. Har inget att göra med en normal ev. formsvacka! Det är normalt att efter en form topp kanske hamna i en liten svacka. Tycker trådskaparen resonerar klokt. Om både häst och ryttare tryter i form/motivation kan det vara jätte klokt att trappa ner en liten period istället för att pressa och pressa, som man ofta tenderar göra, både sig själv och hästen.

HELLO :devil:
Om man inte ska tävla på våren är de nog bara bra om pållen får vila lite...
Min ponny Vilade i ca 3 veckor och blev mycket bättre, hon blev både piggare, gladare, och ville jobba bättre i dressyren.
Tja då! ;)

__Stilett__ skrev:
jag uppskattar att rida på vintern ja..året om är det roligt.
skulle nog aldrig kunnas ställa av min häst flera månader vintertid bara för ryttaren inte orkar.
Har alltid åkt på aktiviteter och dylikt även under vintern.

dock får dom gärna stå en vecko eller två ngn gång ibland bara för att få vila lite..eller så lägger jag in fler vilodagar under veckan.

Jag har ridit hela vintern och åkt på aktiviteter, och det är absolut inte för att jag inte orkar, jag kommer rida lika mycket som jag annars gör dvs 5-6 ggr/vecka men inte åka på dressyr träningar, utan mysa i skogen eller jobba lite på en åker så länge som snön och halkan håller i sig. Sen kommer jag komma igång igen med träning. Det jag tycker inte har fungerat är att eftersom jag bara kan träna i ridhus högst 2 ggr/vecka och resten blir på halt och jobbigt underlag tidvis, så får vi inte ut så mycket av träningen eftersom det blir lite för roligt om man säger så, han brallar runt som en galning. Jag skulle behöva galoppträna honom flera ggr i veckan för att få ur det värsta. :crazy:

Jag tror att det mesta som gör att det inte funkar på träning (hemma går det utmärkt) är just överskottsenergi i kombination med att det är kallt men också att han kanske behöver göra något annat. Kanske verkar konstigt eftersom han har en massa energi men den kanske han behöver få ur sig genom långritt i skogen istället för att vara koncentrerad på träning just nu...låter det konstigt anser ni?

Vi har inte tagit någon riktig vila sedan i somras, bor man som jag gör försöker man utnyttja sommar och höst så mycket som det går eftersom vintern inte är så kul.

Och igen-han kommer inte stå, jag kommer rida om än mindre koncentrerat och på träning och mer avslappnat i skog och mark.
Och han kommer, precis som vanligt, gå i sin stora hage med kompisen och vara ute så mycket som det går. :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama