Vila efter vaccination?

C

Cronis

Min häst ska få spruta imorgon, (BotVax, 2:a sprutan). Första sprutan fick han tillsammans med årsvaccin, och fick iom det vila 2 dagar.
Hur ska man göra nu? När det "bara" är BV? Jag har dock ställt in mig på vila 2dagar, kanske nån liten promenad, så hästen kommer ut och ser något annat än en liten hage...

Hur gör ni?
Jag fick inte ordinationer sist, utan fick handla "med sunt förnuft".

Sv: Vila efter vaccination?

Ja, du bör nog ta det lite lugnt i alla fall. Alla vacciner påfrestar ju immunförsvaret eftersom hästen bildar antikroppar (det är ju därför man vaccinerar).
Du kan promenadrida i ett par dagar, skritt och lite lugn trav, men inga träningspass.

Min häst ska få spruta imorgon, (BotVax, 2:a sprutan). Första sprutan fick han tillsammans med årsvaccin, och fick iom det vila 2 dagar.
Hur ska man göra nu? När det "bara" är BV? Jag har dock ställt in mig på vila 2dagar, kanske nån liten promenad, så hästen kommer ut och ser något annat än en liten hage...

Hur gör ni?
Jag fick inte ordinationer sist, utan fick handla "med sunt förnuft".

Det är vanligt tycker jag att de ordinerar per "sunt förnuft" nuförtiden.

fick förklarat för ett par år sen ang. influensa vaccinet att det var nytt och förbättrat jmf med 10-15 år tillbaks, och att det därför inte är lika noga med vilan som det var då, då var det ju nån veckas lugnt arbete om inte mer, erinrar jag mig. Dock gäller fortfarande "sunt förnuft" när det gäller vaccination rent allmänt, dvs man bör inte ge sig ut och flåsgaloppera hästen i ett sandtag, eller anstränga den med hård träning de närmsta dagarna. Uppsuttna promenader och lugnt arbete bör inte skada. hästen ska inte bli trött och ansträngd, dvs få förhöjd puls osv.

ang. botvacc så brukar de inte reagera men vissa fall har de gjort det, så samma där är det jag lärt mig och också min ordination. sunt förnuft.

ang bot vacc kan jag lägga till en rolig historia, då min vet checkade av vaccinationer i passet i höstas i samband med årets vaccination, och veterinären som vaccinerat för några år sen skrivit BOTOX i noteringen. :D Ledde till ett gott skratt från nuvarande vet. :rofl:

Senast ändrad:

Mitt tips är de att ta det "lungt" 1-2 dgr efter vacc. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 497
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar