Vila efter vaccination?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Isislover
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 951
I

Isislover

Simlir blev vaccinerad mot influensa idag. Hur brukar ni göra? Ska han vila några dagar? Glömde fråga vetten...

Sv: Vila efter vaccination?

Min blev vaccinerad igår och veterinären sa att jag kunde rida lugnt men inte så hon blev svettig.

Jag har tävlingshästar, och dom vilar i 3 dagar eller så är jag ute och skrittar i 3 dagar.

Jag tänkte ge min häst en kort vintervila över jul och nyår så det passar perfekt i samband med vaccineringen :)

min häst fick influensa vacc, botulism vacc och stelkramp i år, vilade dagen hon vaccinerades dagen och efter, skrittade ut 3e dagen och red ett lätt dressyr pass på 4e dagen och sen var vi igång som vanligt igen.

Oki, då tar vi oss en mystur ikväll bara om han verkar fräsh. Han verkade lite off igår kväll, men hade ingen feber.

Jag brukar rida som vanligt, men det är ju för att mina vanliga pass inte är så ansträngande. ;)

Hästen bör inte arbetas så att den ansträngs, dvs kommer upp i puls osv. Och det gör väl inte så många ridhästar till vardags öht... :cool:

Jag ger vila dagen efter, skritt eller promenad dag två och ett lugnare pass dag tre.
Efter det kör jag på som vanligt :)

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
349
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 298
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 362
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka