Sv: Vila efter hård träning/tävling eller inte?
Det allra viktigaste är förstås att "varva ner" hästen riktigt ordentligt efter att den gått hårt (alltså samma dag).
När jag tävlat fälttävlan ägnar jag minst 40 min åt att varva ner hästen. Först galopp i lång låg form, sen trav i samma form, sedan lite skritt på lång tygel, sedan svampa av med vatten, sedan leda hästen en stund.
Efter hopp el. dressyrtävling låter jag oftast hästen vila dagen efter (inte mer än 1 dag!) Och sedan en lagom lugn tur ut dagen efter det.
Efter fälttävlan tar jag en skritt tur dagen efter och vila dagen efter det (inte mer än 1 dag här heller).
Men sen beror det ju lite på hästen också.. och på vad du menar med "hård träning".
T.ex. så red jag ut på långtur i 5 timmar en gång.. dagen efter det red jag dressyr för min instruktör och hästen har nog aldrig gått så bra som då! Så hon mådde tydligen bara bra av att ha gått så länge dagen innan.. men det är ju lite olika.
Bara man känner av att hästen inte blir stel eller "konstig" på annat sätt, fysiskt el. psykiskt, och ser upp för gallor så går det nog bra