Vila efter hård träning/tävling eller inte?

N

NiitSirK

Har hört så delade meningar om det där...
En del säger att hästen ska vila helt, en del att man ska jogga den...

Vad är egentligen bäst? Det kanske är individuellt..?

:bump: :bump: :banana: :bump: :bump:

Sv: Vila efter hård träning/tävling eller inte?

Det är nog olika...har du en häst som inte rör sig i hagen och lätt stelnar till är nog en skritttur att föredra, men har du stora hagar och en häst dom gärna rör sig kan det lika gärna gå i hagen....

jag vet inte,k skritta men jag skulle rida men bara skritta och kanske trava lite på långa tyglar en halvtime ungefär. jagtror att det är olika från häst vad som är bäst.
jag har även låtit min häst stå dan efter en håd tränning

Jag tror nog att det kan vara individuellt, men jag har märkt att för min häst så är det bäst att rida ut en skrittur i skogen så att han får lea på sig och/eller att rida lösgörande övningar. Får han vila dagen efter så är han gärna ett h-e att rida två dagar efter då musklerna har stelnat rejält. Vi har heller inte så stora och kuperade hagar så han rör sig inte så mycket ute om inte någon av de andra hästarna inbjuder till lek!

Kan ju bara se till mig själv om jag har träningsvärk. Rör jag inte på mig då utan sitter stilla så blir det ju bara ännu värre..

Man får nog testa och se vilket som fungerar bäst på sin häst, är nog ganska individuellt.
Personligen så föredrar jag att rida en lugn tur på ca trekvart för att mjuka upp min häst.

jag brukar skritta ut mina hästar och sen ge dom en ordentlig rykt

Låter alltid mina hästar vila dagen efter tävling, de går i hagen som vanligt.

Hmm... Hur lång vila talar vi om nu? En dag, en vecka?
Dagen efter är det bra att låta hästen bli av med mjölksyran innan man sen börjar kräva något igen, så en kort joggingtur eller skrittpromenad vore bra.
Talar vi om en veckas vila skulle jag helt avråda.
Min pappa hade en häst som fick vila ett par veckor för att den gått ett rel. hårt lopp på travet och den gick och blev blockhalt i hagen :( och om inte annat blir hästarna lätt stela.
Så ska man ge vila tycker jag en dag max. Annars är det bättre att jogga/skritta/longera.

Det där är väldigt individuellt, men min pålle får alltid komma ut och röra på sig skritt+ trav i låg form dagen efter ett hårt pass. han börjar vara lite till åren och stelnar väldigt lätt, därför rids han alltid dagen efter ett hårt träningspass.

han vilar heller aldrig dagen innan hård träning.

Jag brukar alltid rida dagen efter ett hårt ridpass, gärna dressyr så att både jag och hästen verkligen kan ta till oss gårdagens nya övningar.
Men självklart trimmar jkag inte då, rider kanske en halvtimme i ridhuset och "checkar av" att allt funkar bra.. sen så¨rider jag ut och skrittar i 30minuter.
om hästen känns trött så skrittar jag bara, men oftast så har energin komemr tillbaka lika fort!

Det allra viktigaste är förstås att "varva ner" hästen riktigt ordentligt efter att den gått hårt (alltså samma dag).
När jag tävlat fälttävlan ägnar jag minst 40 min åt att varva ner hästen. Först galopp i lång låg form, sen trav i samma form, sedan lite skritt på lång tygel, sedan svampa av med vatten, sedan leda hästen en stund.

Efter hopp el. dressyrtävling låter jag oftast hästen vila dagen efter (inte mer än 1 dag!) Och sedan en lagom lugn tur ut dagen efter det.
Efter fälttävlan tar jag en skritt tur dagen efter och vila dagen efter det (inte mer än 1 dag här heller).

Men sen beror det ju lite på hästen också.. och på vad du menar med "hård träning".
T.ex. så red jag ut på långtur i 5 timmar en gång.. dagen efter det red jag dressyr för min instruktör och hästen har nog aldrig gått så bra som då! Så hon mådde tydligen bara bra av att ha gått så länge dagen innan.. men det är ju lite olika.

Bara man känner av att hästen inte blir stel eller "konstig" på annat sätt, fysiskt el. psykiskt, och ser upp för gallor så går det nog bra :)

Mina hästar går alltid i hagen minst 12 h/dygn.
Men ändå brukar jag röra på hästen efter hårdare träning/tävling (rider distans). Inte alltid att jag rider, kan vara longering el tömkörning osså, för att känna av hästen.
Sedan får den alltid 1-2 dgr´s hagvila. :)

jag rider alltid dagen efter hård träning/tävling, vill inte ha mjölksyra som stelnar och är svår att få bort. men det där en sån typisk sak som alla tycker olika om.

rider alltid min dagen efter hårs träning/tävling, för de inte ska stelna till oftast skrittar jag bara en runda och ev joggar dom lite.

hmmm, vila fast rörelse, skritt tur tycker jag är bra för alla.. Man vet ju själv om man har träningsvärk t ex att det är skönt att röra på sig "lagom" strecha muskulaturen bara

Jag brukar skirtta ern stund på lånf tygel. Trava litegranna på halvlång tygel om det känns som om det behövs!

Jag brukar rida i skogen dan efter, skritta andra dan och låta honom vila tredje dan.
Dels för han bli väldigt stel, får lätt träningsvärk.
Sen får han mer mat innan tävling.. så det är bättre han rör sig lite dagarna efter.
Plus massage dag 2 efter tävling

Helvila i hage brukar vara det bästa för min häst. Hon är dock ganska ung än och jag kan tänka mig att när hon blir äldre så skrittar vi ut en tur för att mjuka upp.

Det är väldigt individuellt.

Själv har jag alltid fått skritta hästen dagen efter, eller travat lite oxå.
Nu är det ridhästar.

På travsidan, har dom tävlat på kvällen,
och vilat dagen efter.

Skrittar alltid min häst dagen efter tävling/träning, hästar rör sig inte särskilt mycket i hagen och jag vill inte att hon ska stå och bli stel.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 680
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 706
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama