vila efter ET

iloveyou

Trådstartare
hur länge brukar ni låta era hästar vila efter att ET eller liknande har gått igenom den? vila = skritta för hand/tömköra osv, alltså inte sitta på hästen.

Sv: vila efter ET

När "min" ET gått igenom hästen vilar hon dagen efter och skrittas sedan för hand i två dagar ungefär. Hon går igenom och fixar till mkt i ryggen då min häst har ett snett bäckene så hästen kan nog uppleva lite obehag efter det men efter behandlingarna är hon jättefin att rida :)

okej! "min" ET sa också skritta för hand i 2 dagar, har gjort det i 3 dagar nu för att vara på den säkra sidan och tänkte tömköra imorgon och sen rida på som vanligt om allt ser bra ut.

hur ofta brukar du ha ute ET? :)

okej! "min" ET sa också skritta för hand i 2 dagar, har gjort det i 3 dagar nu för att vara på den säkra sidan och tänkte tömköra imorgon och sen rida på som vanligt om allt ser bra ut.

hur ofta brukar du ha ute ET? :)

Min ET (Eller kiropraktor då egentligen) är även veterinär och håller till på en klinik så vi åker till henne. Har alltid en massör närvarande oxå.
Under förra året hade min häst rätt stora problem så vid var nog där varannan månad ungefär. Nu ska det förhoppningsvis vara så åtgärdat att det räcker att vi åker dit 2-3 ggr/år. Massören åker vi till oftare, tanken är att hon ska kunna tala om för hos när vi behöver kolla av med kiropraktorn igen.

2-3 dagar utan ryttare brukar kiropraktorn här rekommendera.

Det beror på vad ET säger, och så klart på vad som har gjorts.
Men jag följer hennes råd, och som du så brukar jag ta det lugnt någon dag extra.

Hur ofta jag tar ut henne beror på hästen. När jag tycker det behövs, eller om jag känner att det gått ett tag så man vill kolla igenom den.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30