Vila efter diarré?

Philosophia

Trådstartare
Hur länge brukar ni ta det lugnt med fysisk träning efter att hunden har varit dålig i magen? Observera att jag inte talar om magsjuka orsakat av t.ex. coronavirus, utan diarré efter att ha ätit något dåligt eller diarré till följd av stressmage.

Vi var på utställning förra helgen och efter det kraschade magen och hon hade diarré och var lite "rapig" i ungefär två dagar. Typisk stressmage skulle jag påstå. Därefter var det någon dag när magen var varken bra eller dålig. Hon har varit lika pigg som vanligt och det har varken varit blod eller slem i avföringen. Magen är nu helt bra sedan i onsdags morse och idag blir första dagen som hon äter full ranson foder.

Hur länge tycker ni att man ska ta det lugnt efter en sådan här diarré?

Sv: Vila efter diarré?

Om hunden är påverkad så tar jag det lite lugnt tills den är piggare. Men om den är pigg och glad så kör vi som vanligt, ser ingen anledning att vila då..

När hon var dålig i magen förra gången så varade det i över 1,5 månad. Därav min oro att magen ska paja helt igen.

Men då är jag inte oansvarig och vårdslös om jag åker på träning i helgen?

När tanten haft diarré så har hon faktiskt inte vilat alls, helt enkelt för att hon varit precis lika pigg och glad som vanligt.

Det beror ju på hunden. Är hon pigg och fräsch så hade jag åkt på träning på måndag utan oro. En dag eller två tycker jag bara är bra för återhämtning, de får chans att ta igen vätskeförlust etc.

Ni har nog rätt allihop. Hon har ju varit helt bra i magen i tre dagar nu, så det borde inte vara något problem att åka på träningen i morgon. Det klättras verkligen på väggarna nu så träningen kommer att uppskattas av lilla fröken. :)

Däremot vet jag inte om man enbart ska gå efter hur pigga de är. Vid slemmig diarré skulle jag nog inte åka eftersom det är tecken på inflammerad tarm och då är det nog inget vidare att utsättas för fysisk eller psykisk stress tänker jag. Men nu var det ju inget slem den här gången lyckligtvis.

Det beror ju helt på hunden, våran förra hade alltid diarré/sket löst och ofta när han var ute och tävlade, men han var hög fungerande ändå. Samma sak vid jakt, och han fungerade utmärkt i skogen, så för honom spelade ingen som helst roll.
Däremot med våran nuvarande som jag ändå tycker är stressigare i tempramentet så skiter han enbart löst när det verkligen är något problem så med honom skulle jag ta det väldigt lugnt.

Jag skulle nog säga att min hund är som din senare. Hon är inte lättstressad normalt men går lätt upp i varv. Hon kan leva rövare på träningen (race) som en tok utan att magen alls reagerar. Därför blev jag riktigt orolig när magen gick sönder efter förra helgens utställning. Hon verkade dessutom väldigt lugn, till och med förvånansvärt lugn. När vi kom hem sov hon som aldrig förr.

Nu är ju magen bra igen. Men jag har funderat lite på olika typer av stressreaktioner. Ibland blir hundarna utåtagerande när de utsätts för stress (t.ex. glatt ylande jakthundar, eller för den delen glatt ylande hundar på race) och ibland blir de inåtvända. Jag funderar på om den stress de upplever när de blir inåtvända är värre. Någon som som vet om det förhåller sig så?

Ja till viss del kan det nog ha med olika stress, jag kan tänka mig på en utställning så är det en förväntning i luften hos människorna som hundarna nog inte riktigt kan förstå vad de ska göra, på race eller vid jakt så förstår de ju ganska så snabbt vad som förväntas av dem och alltså blir inte deras stress inåtvänd.
Men sen så är det som sagt upp till individen oxå! ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 454
Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 823
Senast: dobbis
·
Hundhälsa För 2 dagar sen började vår Staffe Iris att skaka och så småningom även hässja kraftigt. Vi avvaktade nån timme men beslöt snart att åka...
Svar
7
· Visningar
1 469
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama