Vila efter botulismvaccination?

Sv: Vila efter botulismvaccination?

Jag har nyss påbörjat grundvaccinationen av botulism på min häst,
då sa veterinären att det inte krävdes någon vila.

Men jag tyckte de kändes bäst att låta honom vila just den dagen, men red som vanligt dagen efter.
Inga problem! :)

Jag låter alltid pållarna ta det extra lugnt ett par dagar efter vaccin, man vet ju själv att man kan bli lite slö i kroppen.
Ger dem långa skritturer istället, så att de ändå får röra på sig men inte anstränga sig.

Svarar båda.

Nu ha jag googlat ännu lite till och hittade då detta från SVA:s hemsida:

6) Måste hästen vila efter vaccinering med BotVax™B?

Då vaccinet är en toxoid och inte ett modifierat eller levande vaccin anger tillverkaren inga speciella restriktioner efter vaccinering (jämför influensavaccinering).

Liknande trådar

Hästvård Undrar om noen har hatt inflammasjon eller annen skade i laddet mellan scapula og humerus i frambenen? Aven annen problematik der? Har...
Svar
3
· Visningar
248
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka