Viktvoljock för monte?

Sv: Viktvoljock för monte?

har hört flera som sytt själva.
ta ett vanligt schabrak,sy fickor på det. köp platta blytyngder å lägg i fickorna.
ett billigare alternativ än att köpa.

Okej.. Men vart köper jag blytyngder då?

Täby sadelmakeri, köpte därifrån och den är verkligen jättebra. Blytyngderna skaffade jag genom travbanans montéförening.

en typ järn handel, du vet, ett sånt ställe dom säljer verktyg å spik på ;) männens paradis:smirk:

Jag skulle tänka mej för innan jag gör en egen... De måste ju tåla väldigt stor påfrestning, dels i och med tyngden på blyet och i och med det extra trycket från stötar när hästen rör sig. jag skulle defenitivt skaffa en riktig (om det inte bara är ett eller två kilo du ska ha i den. Jag har ca 6 kg i min och skulle verkligen inte riskera att den går sönder under ett lopp. Inte så kul om man tappar nån tyngd och missar vägningen eller om en blybit flyger iväg och slår till nån...

Okej tack för hjälpen.. Ja väger ju 50 kg nu fast sen blir det några kilo till med sadel m.m.. Men hur mkt tror ni jag kommer upp i med montesadel,vanliga stigbyglar,travhjälm,säkerhetsväst m.m?

ganska mycket...
med alla grejjer på är det nog inte så mkt som fattas :)

Okej vad bra:)
Men splear det så stor roll egentligen på hästens prestation om man väger 55 lr 65?

Någon bana (axevalla?) har skrivit på sina vojlockar att varje kilo extra gör en längd på 1640m. Så det har nog betydelse. I galoppen använder man ju vikttillägg. I monté tror jag dock att sitsen har större betydelse, för i galoppen sitter ju alla lika bra,medans man i monté kan se rätt underliga stilar. Hur mycket vikt du kommer upp i beror ju lite på hur tung sadel du väljer och även vilken typ av säkerhetsväst. Jag väger också rätt lite så jag har valt en rätt tung väst (ca 2,5 kg). Satsa på att inte skaffa nån av de superlätta sadlarna om du väger så lite, det är ju bara onödigt att ha för mycket blyvikter. Det finns flera sadlar runr 4 kg och med rejäla stigbyglar och en ordentlig lädergjord kan du lätt komma upp i 5,5 kg på sadeln. Skor och hjälm väger ju lite också... men en bit kvar får du nog...

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Unafraid
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: Kamomilla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sex nya deltagare från trav- och galoppsporten får via ATG Talang möjlighet att boosta sin satsning mot toppen i sin respektive sport...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat