Viktuppgång hos kattungar

Yrja

Trådstartare
Har ju som några vet fått två små missebebisar för en vecka sen nu. Men är lite orolig för den ena - såklart, jag ska alltid vara orolig över mina bebisar. :D

Nr 1 (föddes först) vägde bara 98g när h*n kom. Nr 2 vägde 113g. Efter det har de gått upp ungefär lika i vikt och det har skilljt som minst 10 g mellan dem. Jag hoppade över att väga dem i tre dgr och idag (de är nu 1 vecka och 2 dgr gamla) vägde jag dem igen. Nr 2 vägde 266g och Nr 1 väger 239g. Det skilljer med andra ord 27g på dem nu. De har båda öppnat ögonen men Nr 1 har inte öppnat dem helt ser det ut som. Det ser ut som att de fortfarande sitter ihop i sidorna. Ögonen har varit öppna sen i tors/fre på Nr 2 och sen lör/sön på Nr 1.

Min fundering är, bör jag bli orolig för att 1 inte gått upp lika mycket i vikt som 2? Väger h*n någorlunda ok tycker ni? De gick inte ner vikt ens första dagarna utan har gått upp varje dag jag vägt dem. De verkar krya och så, går intehelt stabilt men så ska det väl vara.

Sv: Viktuppgång hos kattungar

Jämför dem inte med varandra. Viktuppgång är väldigt individuellt och kattungarna har olika tillväxtsperioder. Så länge kattunge går upp i vikt och är pigg finns inget att oroa sig för. Det är tom. OK att kattunge står stilla i vikt några dagar, så länge den är pigg.

Okej, va bra. Tusen tack. :bow: Blev lite nojjig när ögonen dessutom ser lite underliga ut. Men det kommer väl. I övrigt verkar de som sagt må bra. Rör på sig, kravlar över varandra och vet precis i vilken riktning de ska kräla för att komma tillbaka "hem" om man ligger och myser med dem i sängen. :D

Såhär såg mina kattungars viktuppgång ut:

kattungevikter_9980_image001.jpg

Som du ser hoppar det litegrann, en av ungarna gick dessutom upp i steg, varannan dag, men höll ändå jämn takt med de andra.

Tack för svaret. :bow:

Okej, det kan skilja en del på dem då. Jag har aldrig vägt ungar under en tid sådär och då blir man nojjig för minsta lilla. :D

Liknande trådar

Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: tanten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 607
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar