Vikttråden 2021

Åt risperidon en period för några år sedan, var konstant hungrig. Aldrig varit så hungrig. Men gick iaf inte upp i vikt för det hjälpte inte att äta..
Min mamma frågade mig om jag hade mask i magen, var konstant hungrig och åt mycket utan att känna mig mätt.

Så det var nog inte denna, äter escitalopram sen ett par år tillbaka och funkar bra, kör en kombo med lergigan. (tar jag lergigan dagligen slipper jag tröttheten av den)

2-dag idag, känns passande efter ytterligare 1helg i gotteriernas tecken.. Hummerkväll i lördags och det blev både gratinerad hummer, västerbottenpaj, bubbel och nån öl. Magen i fullständigt uppror igår och då är det rätt befriande att ha en fastedag.

Det jag tycker är konstigt är att om något har abilify minskat min aptit. Ändå går jag upp.
Den har mekanismer som påverkar metabolismen och kan göra cellerna mindre känsliga för insulin vilket väldigt sammanfattat kan leda till ökad fettinlagring trots att man inte äter mer än innan. Äter du lite och ofta eller går det lång tid mellan dina måltider?

Den har mekanismer som påverkar metabolismen och kan göra cellerna mindre känsliga för insulin vilket väldigt sammanfattat kan leda till ökad fettinlagring trots att man inte äter mer än innan. Äter du lite och ofta eller går det lång tid mellan dina måltider?
Jag äter typ när jag blir hungrig/sugen vilket är en gång om dagen ungefär. Ibland tvingar jag i mig lite lunch (overnight oats oftast). Jag har försökt äta oftare men jag mår bara illa..

Jag äter typ när jag blir hungrig/sugen vilket är en gång om dagen ungefär. Ibland tvingar jag i mig lite lunch (overnight oats oftast). Jag har försökt äta oftare men jag mår bara illa..
Okej, då gör du redan som är rekommenderat vid risk för insulinresistens, alltså att ha en längre period sammantagen fasta under dygnet. Den måltiden du orkar äta, försöker du få i dig tillräckligt med näringsämnen för ork? Får man i sig för lite/fel näring kan det göra att man får lägre basalförbränning genom att man får mindre ork, och det behöver inte vara att man lägger märke till det utan det kan påverka alla små rörelser i vardagen, hur ofta man reser på sig när man sitter vid datorn t.ex, som sammantaget på längre sikt gör att ens totala förbränning blir mindre. Jag tycker det är lite oroande att din läkare inte vill kännas vid att detta är ett reellt problem som med stor sannolikhet kan vara kopplad till din medicinering.. Tycker du ska ha en vårdkontakt som är hjälpsam med allt man kan stöta på när man medicinerar för bipolär sjukdom. Ta hand om dig!

Okej, då gör du redan som är rekommenderat vid risk för insulinresistens, alltså att ha en längre period sammantagen fasta under dygnet. Den måltiden du orkar äta, försöker du få i dig tillräckligt med näringsämnen för ork? Får man i sig för lite/fel näring kan det göra att man får lägre basalförbränning genom att man får mindre ork, och det behöver inte vara att man lägger märke till det utan det kan påverka alla små rörelser i vardagen, hur ofta man reser på sig när man sitter vid datorn t.ex, som sammantaget på längre sikt gör att ens totala förbränning blir mindre. Jag tycker det är lite oroande att din läkare inte vill kännas vid att detta är ett reellt problem som med stor sannolikhet kan vara kopplad till din medicinering.. Tycker du ska ha en vårdkontakt som är hjälpsam med allt man kan stöta på när man medicinerar för bipolär sjukdom. Ta hand om dig!

Jag äter "riktig mat", typ en linsgryta eller så (vegan, tar kosttillskott för att vara på säkra sidan). Har ett aktivt jobb som brevbärare (visserligen bilrunda, men en hel del paket som ska ut) och det klarar jag av. Tränar hemma på eftermiddagarna och det går bra det med. Märker inte av nån bristande ork.

Läkaren på VC trodde att det mycket väl kunde vara medicinen, men han vill ju förstås inte göra något där. Läkaren på sjukhuset hävdar benhårt att det bara drabbar ungdomar..

Läkaren på VC trodde att det mycket väl kunde vara medicinen, men han vill ju förstås inte göra något där. Läkaren på sjukhuset hävdar benhårt att det bara drabbar ungdomar..

Säg att det skulle vara medicinen då, är det aktuellt och framförallt värt det att sluta ta den bara för att kanske gå ner i vikt?

Säg att det skulle vara medicinen då, är det aktuellt och framförallt värt det att sluta ta den bara för att kanske gå ner i vikt?
Byta, definitivt. Och om kroppen lägger av så pass att jag inte kan använda den (vilket det håller på att göra), ja jag är beredd att testa.

Jaha. Jag behöver gå ner 25 kilo.
De första 15 av rena hälsoskäl. Har verktygen, har saknat motivationen men nu när kroppen krånglar så känner jag att jag bara måste ta tag i detta nu.
Kommer räkna kalorier då det fungerat tidigare för mig. Nackdelen nu är att jag är äldre men känner att det finns ingen direkt återvändo som det är nu

Jaha. Jag behöver gå ner 25 kilo.
De första 15 av rena hälsoskäl. Har verktygen, har saknat motivationen men nu när kroppen krånglar så känner jag att jag bara måste ta tag i detta nu.
Kommer räkna kalorier då det fungerat tidigare för mig. Nackdelen nu är att jag är äldre men känner att det finns ingen direkt återvändo som det är nu
Det fixar du! för egen del så är det nog inte så att det går segare nedåt pga åldern utan snarare så att det fastnar lättare på vägen upp? Förstår du vad jag menar? Håller jag mig till kaloriunderskott så går jag neråt fort, men jag går mkt fortare upp av godsaker än när jag va yngre. Numera räcker det att jag tänker tapaskväll och bubbel så sväller jag som en ballong:meh:
Pisstråkigt men sant.

Det fixar du! för egen del så är det nog inte så att det går segare nedåt pga åldern utan snarare så att det fastnar lättare på vägen upp? Förstår du vad jag menar? Håller jag mig till kaloriunderskott så går jag neråt fort, men jag går mkt fortare upp av godsaker än när jag va yngre. Numera räcker det att jag tänker tapaskväll och bubbel så sväller jag som en ballong:meh:
Pisstråkigt men sant.

Tack för pepp. Jag har stora problem med fötterna. Jag måste kunna stå mycket för att jobba. I nuläget kan jag knappt gå på morgonen när jag kliver upp. Ryggen krånglar också, har generellt mkt värk.
För några år sedan vägde jag 47 kilo. Det är inget jag strävar efter nu dock. Jag tror inte det gynnar mig som lite äldre rent estetiskt. Har bra ungdomlig rynkfrihy och vill helst inte förstöra det enda som just nu är bra ;)

Är dock lite orolig att det ska vara svårt att gå ner i vikt nu när jag är äldre. Tänker på problemen @sthu har osv. Och jag är ju betydligt äldre än henne. Men jag måste ju starta liksom. Kaloriunderskott har fungerat för mig förut

Tack för pepp. Jag har stora problem med fötterna. Jag måste kunna stå mycket för att jobba. I nuläget kan jag knappt gå på morgonen när jag kliver upp. Ryggen krånglar också, har generellt mkt värk.
För några år sedan vägde jag 47 kilo. Det är inget jag strävar efter nu dock. Jag tror inte det gynnar mig som lite äldre rent estetiskt. Har bra ungdomlig rynkfrihy och vill helst inte förstöra det enda som just nu är bra ;)

Är dock lite orolig att det ska vara svårt att gå ner i vikt nu när jag är äldre. Tänker på problemen @sthu har osv. Och jag är ju betydligt äldre än henne. Men jag måste ju starta liksom. Kaloriunderskott har fungerat för mig förut
Du fixar det! 🖤

Skinnet behöver ju vara lite utspänt för att vara rynkfritt brukar jag försvara mig med:D
Jag är också betydligt äldre nu än när jag behövde gå ner i vikt sist (40år i år) när jag var yngre och före 3graviditeter på 3år så låg jag på 67kg till 176cm och då va jag väldigt vältränad typ maratonlöpare i kroppen, inget rimligt mål idag utan kommer nöja mig att ligga några kilon högre och även tillåta mig själv att vara lite mjuk på mitten. Jag är alldeles för fåfäng för att bli ett magert russin..

Är dock lite orolig att det ska vara svårt att gå ner i vikt nu när jag är äldre.
Jag fyller 50 till våren och har inga problem med att gå ner i vikt utan några större ansträngningar (trots stendöd sköldkörtel och diverse andra krämpor) så går det trögt med viktminskning har det nog inget med ålder att göra utan mer med vilka genetiska förutsättningar man har.

Woop woop! Hoppar in i tråden! :D
Gick under våren ner från 79,5 till 71,5.
Har använt Lifesum som har funkat så himla bra! Orkar inte hålla på med dieter eller ”förbud”. Vill äta mig mätt och även unna mig lite gött ibland. Äter som vanligt men har bytt ut vanlig pasta/bröd mot fullkornsvarianter, exempelvis. Och kör inte ”fri tillgång” till snacks hela helgerna som innan :angel1:

Tagit ett litet uppehåll under sommaren, men nu är det dags att köra igång igen. Skulle vilja ner till 65 kg! Så ungefär 7 kg till.
Siktar på att vara klar runt jul :)

Jag startade igång för ca 4 veckor sen, ändrade kost (plockade bort allt bröd, minskade betydligt på pasta, slutade med all läsk, godis, chips) och började motionera. Äter ett fast mål om dagen, sen försöker jag äta frukost och lunch (soppa) men som i dag har jag inte ätit något alls än. Lite dålig på att äta då jag 99 av 100 inte känner hunger. Men som sagt, jag har försökt att äta efter klockan istället och börjat röra på mig. Rasade från 77 kilo ner till 73, väger mig varannan vecka, men när jag vägde mig i går efter ytterligare två veckor hade det inte hänt så mycket, men stod iaf på 72 kilo. Tror det handlar om att jag ätit för sällan…

Mitt mål är 60-62 kilo så typ 10 kilo till ska bort.

Jag startade igång för ca 4 veckor sen, ändrade kost (plockade bort allt bröd, minskade betydligt på pasta, slutade med all läsk, godis, chips) och började motionera. Äter ett fast mål om dagen, sen försöker jag äta frukost och lunch (soppa) men som i dag har jag inte ätit något alls än. Lite dålig på att äta då jag 99 av 100 inte känner hunger. Men som sagt, jag har försökt att äta efter klockan istället och börjat röra på mig. Rasade från 77 kilo ner till 73, väger mig varannan vecka, men när jag vägde mig i går efter ytterligare två veckor hade det inte hänt så mycket, men stod iaf på 72 kilo. Tror det handlar om att jag ätit för sällan…

Mitt mål är 60-62 kilo så typ 10 kilo till ska bort.
Dricker du tillräckligt med vatten ? :).

Dricker du tillräckligt med vatten ? :).

Inte tillräckligt, men mer än för 4 veckor sen. Dricker dock alldeles för lite vatten oavsett, men desto mer kaffe. På en normal dag kanske 4 koppar kaffe och 2 glas (3-4 dl allt som allt) vatten. 🙈 Är det varmt och soligt så blir det mer, men som nu när det är svalt och regnigt så ser det ut så här.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 302
Senast: Masqueradee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För ungefär tio år sedan tog Louise Etzner Jakobssons liv en helomvändning då hon höll på att stryka med. Men livet ville annorlunda och...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 667
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023