Viktproblem

Koppen

Trådstartare
Vi har samma problem min häst och jag: vikten...

Sedan i vintras har jag kämpat med att få min häst att gå ner i vikt, och det gjorde hon. Blev riktigt fin! Tippar på att hon vägde runt 330-340 kg

Men sen 3 månader tillbaka flyttade vi tillbaka till vårt gamla stall, och hon har nu gått upp i vikt. MYCKET.

Jag rider på samma sätt, om inte mer och bättre. (Nu har vi ju tränare igen) och hon får väldigt lite hö. Ingen kraftmat. Bete har hon knappt heller.

Ändå är hon alldeles för tjock.

Va f*n gör jag för fel?? :( Känns just nu som det är fullständigt meningslöst att rida henne, så som hon ökar i vikt!
Varför gör hon det?? Borde hon inte minska nu när jag rider henne såpass mycket?! (Ok, hon är extrems lättfödd, men hon lever på luft just nu känns det som!)

Vad är fel??

Sv: Viktproblem

Ja min erfarenhet är den samma. Vissa hästar blir större på hösten oavsett. Det är ju egentligen en fantastisk egenskap ellerhur? Att de liksom lyckas hålla sig runda trots lite mat.

Mitt förra sto var så, jag körde på som vanligt, minskade inte foder, och var nog med att få i henne protein, inte mycket men lite så hon hade att bygga muskler av. Hon kommer nog bli fin igen i vinter.

Vad menas med väldigt lite hö? Har hästen något annat grovfoder också?

Ibland kan det vara så att i ivern över att få ner dem i vikt så uppstår motsatsen, nämligen att de sväller. Kroppen är finurlig, mindre mat ger order till kroppen att ställa sig på sparlåga.

Ger du analyserat hö?? Är det mycket MJ i höet blir den väldigt tjock fort, och ja, hösten hjälper ju till också.....Men för att kunna hålla vikten skall man ha ett analyserat hö och om möjligt styra urvalet av grovfodret med tanke på MJ och smrp.

Delvis KL
Min erfarenhet är att ett hö med bra kvot fungerar bäst för att hålla lagon hull på hästarna. både på tjockisarna och smalisarna, både höst och annars. Men det kan ju vara en slump ell bero på andra faktorer att det har fungerat bra för mig :)

Även om det inte ser ut att vara mycket bete kan det ju vara väldigt energirikt, och har man hästar som betar duktigt så syns det ju inte alltid heller att det växer så det knakar om de hela tiden håller efter det på samma nivå. Är det dessutom en lägre kvot i det så tenderar en del att äta desto mer.
Sen som de andra sagt, analys på grovfodret?

Och sen om man ska vara rent krass, vet du exakt hur mycket hästen får i sig? I ett stall jag stod i tidigare fanns det folk som gick och gav både det ena och det andra till hästarna, både i hagen och i stallet. Inte alls uppskattat eftersom min häst var både lättfödd och hade känslig mage.

Ja det är alltid analys på höet.
Men ok, jag förvånas varje höst över hur mycket näring det faktiskt finns kvar i betet, trots att det (i mina ögon) inte finns nåt att äta.
Och betet på Navåsen är ALLTID så här...

Så vad ska jag göra?? Bygger hon förråd inför vintern? Jag får ju inte ner henne i vikt hur mycket jag än kämpar.

Snart är det munkorg dagtid som gäller alltså

Och sen om man ska vara rent krass, vet du exakt hur mycket hästen får i sig? I ett stall jag stod i tidigare fanns det folk som gick och gav både det ena och det andra till hästarna, både i hagen och i stallet. Inte alls uppskattat eftersom min häst var både lättfödd och hade känslig mage.

Ibland undrar jag... :(

Bygger hon förråd inför vintern?

Ja, det är precis vad hon gör. De av hennes förmödrar som överlevde och förökade sig var just de som kunde lägga på sig ordentligt om hösten. Sen blev det vinter och ont om mat, då gällde det att ha reserver både för sig själv och ett växande foster.

Islänningar är Urhästen Urax hela bunten. :D

Du står ju på otroligt bra odlingsmark, inte konstigt att det växer och frodas.

Jag har aldrig sett så magert bete som vi har här, men de på lösdrift har ändå inte börjat stödfodras.

Jag har ju min på box och ger så lite som möjligt, enbart för att hon ska få tugga. Däremot började jag redan i augusti att vänja in proteinfoder, vilket jag tycker brukar behövas framåt hösten. Ger inte så mycket än, kommer utöka efterhand.

Hur mycket har hon gått upp?

Har samma problem här. 9 årig valack som från början av juni till idag har gått upp 40 kg. Han kom till mig då i början av juni och mitt stora misstag var att låta honom gå på bete, även om det var i en mindre hage med blandad valör, lite skog, lite bete osv osv.

I dagsläget går han i en hage med "knapra" mat, alltså i stort sett inget bete alls. Värdet på höet vi har är inget bra, kvoten ligger på 4. HAn får ca 2kg på morgonen, 2 kg till natten. Står inne på natten. Har börjat introducera lusern hackat strå i liten mängd, känns som om jag måste vara försiktig med det.
Han har vilat pga ömmande framben, skrittats för hand i 3 veckor och nu skrittat från ryggen i 1 vecka. Otroligt pigg och glad men inte ETT GRAM i viktminskning.

HAgarna vi har är EXTREMA, det växer och frodas så det står härliga till, har ingen möjlighet att flytta honom. Minimerar nu hagarna med flyttbart stängsel.
Höet kan jag inte heller påverka utan beräknar fodra med med lusern genom hela vintern.

En instruktör sa en gång till mig att hästar måste tränas för viktminskning på olika sätt, en del går bättre ned av lång ihållande träning, dvs ett tempo, längre sträcka, längre tid. Andra behöver kort, intensiv träning.

Så vi måste nu hitta vilken sorts träning som tar på honom och samtidigt inte belasta för mycket.

Tips & råd emottages tacksamt!

Det spelar inte någon roll hur lite gräs det finns eller hur mager hagen är, eller om man t ex stängslar av en del av hagen. Nästan alla islandshästar blir feta om de har tillgång till betet dygnet runt. De äter i stort sett oavbrutet och får därför i sig ansenliga mängder ändå.
Dessutom är näringsvärdet ofta högre i kort, nerbetat gräs (som stressas att växa hela tiden), än i en övervuxen hage med långt "gammalt" gräs som t ex legat i träda ett tag.

Enda sättet att behålla islandshästar i lagom i hull, är att låta dem beta max 2 timmar på förmiddagen och 2 timmar på kvällen, däremellan i en grushage eller någon markbit där det inte växer någonting mer än sly, och ge dem tillgång till lite halm där.

Det blir ett himla flyttande hit och dit mellan olika hagar varje dag, men enligt min erfarenhet det enda sättet för de flesta ryttare som nog inte rider sin häst mer än kanske sammanlagt 6-7 timmar i veckan.

Det spelar inte någon roll hur lite gräs det finns eller hur mager hagen är, eller om man t ex stängslar av en del av hagen. Nästan alla islandshästar blir feta om de har tillgång till betet dygnet runt. De äter i stort sett oavbrutet och får därför i sig ansenliga mängder ändå.
Dessutom är näringsvärdet ofta högre i kort, nerbetat gräs (som stressas att växa hela tiden), än i en övervuxen hage med långt "gammalt" gräs som t ex legat i träda ett tag.

Enda sättet att behålla islandshästar i lagom i hull, är att låta dem beta max 2 timmar på förmiddagen och 2 timmar på kvällen, däremellan i en grushage eller någon markbit där det inte växer någonting mer än sly, och ge dem tillgång till lite halm där.

Det blir ett himla flyttande hit och dit mellan olika hagar varje dag, men enligt min erfarenhet det enda sättet för de flesta ryttare som nog inte rider sin häst mer än kanske sammanlagt 6-7 timmar i veckan.

Han gick ute dygnet runt tills för en månad sedan, han står nu inne på nätterna.
Det finns ingen möjlighet till grushage, helt enkelt för att det är ett litet stall med enbart hagar, ingen ridplan, ingenting.
Jag är en vishet rikare inför nästa sommar, han kommer absolut inte att få gå som denna men hur 17 gör jag nu?

Det är ju trots allt höst och efter inte allt för lång tid försvinner gräset, då kommer det att gå lättare om han dessutom kan ridas ordentligt kommer det ju också gå lättare, få hästar minskar i vikt med hjälp av skrittpromenader.

Ingen idé att stressa upp sig alltför mkt, mina sommartjocka hästar har redan börjat minska i omfång trots att de forfarande går på bete, sen på vintern har man bättre möjligheter att påverka foderintag. Jag tillhör dem som vill ha mina hästar på bete.
De flesta av mina hästar går på övervuxet bete och jag upplever inte att de blir problematiskt feta över sommaren om de är i lagom hull då betesperioden börjar. Om de dock är feta redan innan betet börjar på våren är det en annan sak.

Hej och hå, här tar vi i så vi spricker!

Hästen jag har nu går förvisso in på natten, men är ute i hage bra mycket längre än totalt fyra timmar, en "dålig" dag (dvs. en med lite utevistelse) går hon i alla fall ute 8 timmar, men oftast blir det mer. Dessutom får hon ju hö när hon kommer in. Hon har inte varit några problem att hålla i fint hull. Enda gången hon gick upp lite var när vi bytte hage till en som fått stå tom och växa några veckor.

Min förra häst gick dock ute dygnet runt i en mycket större hage. Han höll vikten fint, gick upp max 20 kg under de perioder då det växte mest. Men det var troligtvis framförallt en reaktion på sockret eftersom det bara var hans två favoritdepåer som växte, inget det generella hullet.

Hästar är enligt min erfarenhet ganska bra på att äta igen förlorad tid. Jag tycker också det var att ta i lite väl...

Sen undrar jag hur fet hon är, många har en tendens att lägga på sig vätska och bli buktiga av det, grovt "skräpbete" gör också magen rund och stor. Det tycker jag går bort snabbt när/ om de får i sig bra grovfoder.

Det finns mer än ett sått som funkar: Mina går i hage som stängslas av så de har lagom med käk för en dag eller två, sen öppnar vi upp lite till. Mina blir inte tjocka.
01:an har ridits tre till fem dagar i veckan under sommaren, varierat.
08:an max tre, varierat.

Båda har varit smala.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
5 195
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 812
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar