Viktnedgång ...?

Q

qrumelur

Någon här som har gått ned i vikt under graviditeten?
Jag har gått ned 2 kg sen jag blev gravid. Är i v. 12 nu. Jag hade (enligt tabellen) ca 14 kg övervikt när jag blev gravid...
jag äter precis som innan - varken mer eller mindre. Ja, när jag mådde som mest illa åt jag mindre och annat men då stod jag också still i vikt.

Ska till BM i morgon så jag får väl höra då, tänkte bara höra lite med er för jag tycker att det klingar lite illa att gå ned i vikt. Enligt min "gravid-almanacka" borde jag ha gått upp mellan 1,5-4 kg nu.. :crazy:
Blir lit eorolig...

Sv: Viktnedgång ...?

Jag gick också ned i början pga illamående och jag var inte överviktig. Det vände när jag började må bättre, men jag gick bara upp som mest 6 kg.

Ta upp det med din BM om du är orolig. Men jag tror det är ganska vanligt att gå ned i början av graviditeten om man mår dåligt, speciellt om man dras med lite övervikt.

Det är vanligt att gå ned i början och inte farligt. Är du dessutom inte underviktig och äter som innan behöver du inte oroa dig alls. Jag gick också ned ett par kilo i början och fram till inskrivningen, men det vände under andra trimestern. Jag var normalviktig innan graviditeten. Nu är jag i slutet, v 38 (dock med tvillingar) och har gått upp 20 kg.

Jag gick ner ~5 kg i början av båda min graviditeter, vände närmare mitten. Trots att jag åt som vanligt och inte var direkt överviktig från början. Det var ingen fara med det. :)

Jag gick ner hela min första graviditet. Jag var 9 kg lättare när jag skrevs in på BB mot när jag blev gravid.

När jag mådde mest illa och när jag stod på det jag vägt minst i graviditeten så hade jag gått ner 7 kg, då i vecka 17. Men då fick jag inte behålla något alls. Jag har dessutom ingen övervikt att tala om.

Nu står jag på +/- 0 kg och går in i vecka 26 idag. ;)

Har man några kilos övervikt så är det nog bra att inte gå upp alltför mycket i början av graviditeten. Det finns säkert ingen anledning till oro för dig förutsatt att du får i dig mat och vätska. :)

Har ju egentligen ingen koll men om du redan har övervikt så ser väl inte kroppen någon anledning till att dra på sig extra vikt. Om bebisen tar mer energi än vad du vanligen förbrukar men du inte äter mer så känns det ganska naturligt att gå ner i vikt.
Jag skulle inte se det som något negativt, så länge du inte är mager så får ju både du och bebisen vad ni behöver.

Var tacksam!! Förra graviditeten gick jag upp 25 kg, varav 20 sitter kvar :cry: Det är bara bra att gå upp så lite som möjligt, så länge man inte mår dåligt förstås. Men troligtvis går du upp lite i vikt ju längre tiden går.

Den här graviditeten har jag hittills gått ner 1 kg :banana: Väger mig varje dag, får panik när vågen visar minsta lilla uppåt :(

du behöver inte oroa dig...
bebis tar vad den behöver. senare i graviditeten mäts sf o växten uppskattas vid UL så de har koll på att bebis växer som den ska..

jag gick ner 4-5kg och jag mådde inte speciellt illa, fick behålla allt 19 av 20 gånger.. fram till v 16-17 innan de vände och gick upp 9kg så total viktuppgång 5kg..

Det är jättemånga som går ner i vikt först, jag har gjort det på båda mina graviditeter. Nu sist tog det väldigt många veckor innan jag var uppe på min utgångsvikt, men då gick jag bara upp 4 kg totalt. Jag kan tillägga att jag hade minst 10 kg övervikt då, så det fanns ju en del att ta av. Som någon annan skrev så tar bebis det den vill ha.

*KL*

Tack för era svar!
jag var till BM igår och hon ryckte på axlarna och sa att en del går upp 3 kg och en del går upp 30. Så länge magen växer som den ska är det ingen fara och det börjar de ju inte mäta fören om hundra år (allting sker om hundra år om ni frågar mig. ;)

Jag håller med din BM :)

Jag längtar tills man får lyssna på hjärtljuden varje gång... Så otroligt mysigt!! Även om vi fick tjuvlyssna några sekunder på UL :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 765
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 761
Senast: Nevermind
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar