viktminskning av shettis

sassas

Trådstartare
Hej! Jag är ny här på buke så jag är inte så hemma än och vet inte om tråden ligger på rätt kategori, men om inte så får moderaterna flytta den :D

Jag är ''medryttare'' på en shettis sen cirka 9 månader tillbaka. (rider inte på den, för stor) Han har iallfall gått upp enormt mycket i vikt och mår dåligt utav detta. Enligt ägaren är han svår att banta, som dom tidigare ägarna meddelat. Nu undrar jag ifall ni kan ge lite tips på hur jag kan bidra till att minska hans vikt? Har läst på många olika sidor hur jag skall gå tillväga men är öppen för nya förslag och tips så tveka inte att skriva! :D

Sv: viktminskning av shettis

Du kan ju också berätta hur ofta du är där i veckorna och bidrar med träning osv.. :)
Grattis till tråden!

/ neres

Såklart måste man minska på fodret men inte ta bort det helt, alla behov skall ändå täckas. Sedan gäller ju detsamma som för oss människor, dvs MER motion än mat. Skritt är den bästa fettförbränningen så bara ut och gå/kör/rid i skritt ;D Sedan konditionstärning kan jag också tänka mig är bra för förbränningen?

neres: Tack! :)
Ja, just det. Kan tillägga att jag är där ca 3 gånger i veckan i nuläget och brukar gå ut på promenader/joggingtur, tömköra och köra med vagn med shettisen tills jag märker att han tycker det är jobbigt :)

AL: Vi brukar ha en munkorg på honom då han går i stor hage med mycket gräs och får ytterst lite hö på kvällen när han kommer in (dom går ute mellan ca 7-8 på kvällen). Du menar som intervaller med konditionsträning? tack för svar! :)

Du skriver att han går på gräs dagtid med munkorg o får minimalt med hö på kvällen. Är du säker på att den är tjock så den inte lider av proteinbrist. En proteinbrist kan man inte banta bort, hur man än försöker.

Du skriver att han går på gräs dagtid med munkorg o får minimalt med hö på kvällen. Är du säker på att den är tjock så den inte lider av proteinbrist. En proteinbrist kan man inte banta bort, hur man än försöker.

Är hästen väldigt tjock när den har protein brist?
Som jag har sett det så har sassa fått honom att gå ner endel. Men sedan gått upp igen. Inte säker.

/ neres

Arabia: Det var något jag inte hört förut, kan du utveckla lite närmre om vad du menar med det?

Neres: Jo det är rätt, innan sommaren lyckades jag banta honom lite, men han var ändå fortfarande tjock och sen gick han ut på betet och jag åkte bort en vecka, munkorgen hade gått sönder och gjorde ingen nytta och när jag kom tillbaka var han tjockare än innan.. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka