Viktmåttband till häst: Vart mäta??

JessicaM

Trådstartare
Har köpt mig ett viktmåttband till häst men jag fattar inte vart jag ska mäta!

Någon som har lust att rita på min kuse vart jag ska mäta :) :bow:

bild011.jpg

Sv: Viktmåttband till häst: Vart mäta??

Har inte ritfunktionen uppe just nu men det är inte svårt alls. Finns redan instruktion om detta på nätet kolla tex på så hittar du hur man kan räkna ut vikten på en häst på andra sätt, finns även här på buke har jag för mig. Bantartråden?

Lägg bandet strax bakom frambenen dvs i sadelgjordsläge och dra runt hästen över ryggen där manken slutar där det inte lutar längre dvs det ska vara rätt plant där bandet ska ligga men det är inte bara att dra rakt upp från sadelgjordläget utan bandet kommer att ligga "lite snett" när du väl fått det i läge. En av diskutionerna om viktband hittar du här:

http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?t=468872

Annars här för övrig mätning.
http://ridsport.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ae674b0a-31ba-4f2e-98cd-6a74a6819364

Använder mätband på min häst och brukar gå efter det då jag räknar foderstat/kollar vikten. Det är lite missvisande har jag hört, det kan diffa några kg upp och ned. Ibland diffar det rätt många kg, beroende på ras (?) det är ju beräknat precis som foderstathjälpen på Hippocampus efter en normalhäst vilket inte funkar för alla hästar, men vad är normalt egentligen ?

Hursomhelst, när man mäter är det viktigt att man försöker hitta samma ställe varje gång annars blir det fel i avläsningen och man tror att hästen gått upp eller ner när den inte har det.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
577
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka