Viktigt!!! gammal häst......

A

annapanna91

En häst som är 23 år.. hur ska den ridas? alltså med tanke på åldern...

Sv: Viktigt!!! gammal häst......

Beror ju på om den har varit igång hela tiden eller om den stått. Även ras spelar lite in i detta. Annars rider jag den som vilken annan häst som helst. Men är mycket noga med framridning och "avridning".

okej. hästen har relativt bra motion och har vart igång ett tag. hon håller på att avvänja sitt föl så han vart mamma precis också. de är ett svenskt halvblod.
hur vet man när de är dags att börja "trappa ner" på ridningen på henne,liksom inte lika hårda ridpass m.m?

Oftast så märker du detta. Dvs om hon inte kan hålla musklerna, inte orkar, inte verka vilja mer. Man bör ta det lite lugnare i hoppning. Och ha noga koll på benen. Annars rid som vanligt!

Oftast märker man när hästen "inte vill" mer.

Mitt fullblodssto blir 24 om 4 månader.
Hon har gått på galoppen tills hon var 9 år, och har lite förslitningar sen den tiden.
Vi rider henne ca 4-5 dagar i veckan, med mycket skritt.
Vi rider ut henne i alla gångarterna och hon är väldigt pigg.
Hon rids med western teknik, som är mildare för henne.
Men är vi ute och galopperar då blir det jockey stuk:angel: hon är som sagt väldigt pigg.

Hon måste ridas, för att må bra, speciellt psykiskt, hon vill helt enkelt vara med!

Att hästen fyllt 23år hindrar inte så mkt, det du ska tänka på är att skritta fram ordentligt o när du börjar trava o galoppera gör det i "lös" form till att börja med. Avsluta sen med lös form o LÅNG avskrittning. Skulle rekommendera absolut som minst 20min även efter ett lättare ridpass. Då har du en häst som kommer hålla ännu längre. Tänk på att den inte får bli överviktig o inte heller underviktig.
Om hästen har ett friskt förflutet o varit i bra kondition hela livet så bör inget hindra dig från att rida normalt, tänk dock på hur mkt du hoppar osv. Det tar väldigt mkt på en äldre häst.

Vi har en ponny på 22år som är i full gång. Körs minst 3ggr/vecka o rids ett par ggr o det är inga lugna körvändor. Han går för fullt i sin ökade trav o han blir bra svettig men aldrig hittills flåsig elelr haft nån stelhet dagen efter, detat beror på att han värms upp o skrittas av ordentligt. Oftast längre än vad han motioneras.Lycka till o motionera hästen regelbundet så har du en vän i många år till!!

Hej!
Min häst är 30 år och han rids 2-3 dagar i veckan. Jag kan inte rida på lika hårt som han vill, han vill mer än han orkar. Jag märker det på att ha dagen efter ett "för hårt" pass blir väldigt trött, han hämtar inte igen sig så fort nu. Rids han inte alls blir han stökig och försöker hitta på div odygd. Så testa dig fram och följ upp återhämtningen dagen efter.
/Ari

okej. hästen har relativt bra motion och har vart igång ett tag. hon håller på att avvänja sitt föl så han vart mamma precis också. de är ett svenskt halvblod.
hur vet man när de är dags att börja "trappa ner" på ridningen på henne,liksom inte lika hårda ridpass m.m?

När hästen börjar halta, snubbla, tappa vikt... precis som vilken häst som helst. När man märker att den inte är som vanligt.

Jag rider min 24-åring precis som vilken unghäst som helst 4-7 dgr/v, eftersom hon fortfarande anser att hon är vild och vacker. Vissa dagar longerar jag, eller rider ett extrapass, så hon går alltså två gånger den dagen. När jag ska rida hårdare passpå ridskolan eller för annan tränare, är jag noga med att linda, skritta fram extra mycket och skritta av, nattlinda henne, samt rida en kort sväng för att "leda upp" dagen efter passet.

Stallkompisens 27-åring, rids nästan ännu hårdare än min häst och rids "gubbridlektion" varje lördag, med hoppning var femte vecka och de gör ingenting särskilt före och efter. I och för sig, rids han bara 4 eller 5 dgr/v.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
157
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 286
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
163
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?