Viktigt för dig vid val av stallplats?

Sv: Viktigt för dig vid val av stallplats?

Jag kommer väl att få på nöten nu... men,, vilka krav alla har.
Där jag bor får man vara glad om man hittar ett stall med morgonfodring och utsläpp.:) Det viktigaste måste ju ändå vara att hästen har det bra.

så kan man också se det. Men här där jag bor vimlar det av stall så att hitta en stallplats är inte svårt. Däremot är det väldigt skiftande kvalitet på stallen. Jag träffar många som bytt stallplats (som inte har med mitt stall att göra) och de väljer stallplats på för mig väldigt konstiga grunder. Vissa grundkrav tycker jag ändå man kan ställa på stallplatsen och ridkompisar borde knappast finnas med där. Än mindre vara högt upp. men, men, vi människor är olika.....

*stjäl den fina uppställningen ;)*

det gäller tex stort eller litet stall
Mittemellan. Lagom. (oj vad svenskt det blev..! ;)) ca 3-10 hästar kan väl vara lagom.

antal fodringar
Gärna fri tillgång, men annars fyra helst. Är mkt noga med att de ska få tillräckligt med grovfoder.

stora eller mindre hagar, varierade hagar
Hagarna är mkt viktiga! Skulle inte må bra alls av att ha min häst i en liten ruta. Stora och kuperade ska det vara!

sadelkammare,
Såklart gärna stor, med bra torkmöjligheter. Men sålänge jag får plats med mina grejer och den är uppvärmd så är jag nöjd.

ridbana
Viktigt. Saknar en bra, belyst ridbana nu, o det förtar mycket tyvärr.

ridvägar
Säger som Pinky: Ett absolut måste!! Trista ridvägar skulle faktiskt kunna få mig att tacka nej till ett i övrigt perfekt stall.

avstånd till stall
Inte mer än två mil.

en speciell inrikting på stallet
Spelar ingen som helst roll.

många ridkompisar
Tja, rider gärna själv, men det är trevligt med sällskap ibland..!

typ av foder,
Grovfoder får gärna ingå, kraftfoder köper jag gärna själv. Hösilage eller hö spelar ingen roll, sålänge det är av bra kvalitet.

kollektivt eller "service ingår",
Spelar ingen roll, dock vill jag inte få allt "gjort åt mig".

valacker och ston i separata hagar
Skriver som Pinky igen: Vill inte ha några sådana regler, huvudsaken är att min häst går med hästar han funkar med. Flexibilitet är viktigt, gillar inte stenhårda regler!

spolmöjlighet, tvättmöjlighet
Gärna!

stort eller litet hästkunnande/erfarenhet hos stallägare
Sunt förnuft och öppenhet är det viktigaste.

instruktörer
Det behöver inte finnas på plats.

Övrigt
Bete får ju gärna finnas tillgängligt.

Det viktigaste för att det ska fungera tror jag är att alla har hyfsat lika syn på hästhållningen, även om man kanske har olika inriktningar och hästtyper.

Senast ändrad av en moderator:

Tja, de krav jag ställer upp är ju för att både häst och jag skall må bra. Jag lägger galet mycket pengar varje månad på min häst, hans träning osv - då vill jag ha det BRA och kunna vara helt lugn när han är i hagen osv.

Mina dagar i ostrukturerade kollektivstall där den ena hästovana människan efter den andra skall hantera min häst är över. Nu vill jag ha ordning och reda och kunna känna mig trygg med att personalen som jobbar inte släpper ut en tokhalt häst, att de vet vad som skall göras om något händer osv.

Sedan ökar ju kraven successivt också, jag har varit supernöjd i mindre stall utan ridhus, kollektivskötsel osv - men ju mer jag tränar osv - desto viktigare blir det att "allt" finns på anläggningen där jag står. Min häst är vuxen nu, därför prioriterar jag ridning och träningsmöjligheter framför enorma hagar osv - vilket inte varit fallet tidigare med unghäst.

Bigganl: Fast, jag måste nog tillhöra den skaran, även om jag inte skrev det högst upp. Skulle bli galen i ett stall där bara två andra höll till eller så, jag vill ha liv och rörelse, vill kunna titta på andra som rider för att få inspiration och tips, se andra som tränar, ta en fika i fikarummet mellan träningar och få den härliga gemenskap som blir i ett välfungerande större stall. Jag är alldeles för social för att trivas med att gå ensam och pyssla i stallet varje dag. Huvvaligen. :D

Jag kommer väl att få på nöten nu... men,, vilka krav alla har.
Där jag bor får man vara glad om man hittar ett stall med morgonfodring och utsläpp.:) Det viktigaste måste ju ändå vara att hästen har det bra.

Det beror nog på i vilken livssituation man har. Som ensamstående student var hyreskostnaden väldigt viktig men man hade mycket tid till övers och man hade många gånger hästen uppstallad där det knappt ingick någon service alls.
Nu när man har familj och jobb blir inte längre hyreskostnaden ett problem men tiden är det och då vill man gärna ha utökad service så att man bara behöver bry sig om sin egen häst.

Nu har jag ju eget stall, men skulle jag leta stallplats så är prioritet nummer ett: bra hagar, tillräckligt stora och väl dränerade så hästarna slipper gå i lera.

Sen vill jag ha utegång så länge som möjligt med fri tillgång på grovfoder.
Skötsel tar jag gärna själv, men bor jag inte i närheten är det ju praktiskt att slippa åka mer än en gång om dan.

Grovfoder vill jag ska ingå så att det kan fodras med samma sort till alla hästar i hagen.
Vill att alla hästar ska gå ihop oavsett om det är 20 hästar i stallet.

Vill ha en uppvärmd och torr sadelkammare.

Trevligt med tillgång till ridbana, men inget måste, jag övar hellre dressyr i skogen.

Fodringar behövs egentligen inga i mitt drömstall, där har hästen fri tillgång på grovfoder både ute och inne och får sitt kraftfoder direkt av ägaren när den är där. Så blir det inget tjafs om att man gett någon häst fel mat eller inte alls och man slipper stök i stallet för att det ska fodras hungriga hästar.

Jag vill gärna att stallägaren är kunnig och kan hjälpa till vid problem, men ett måste är att stallägaren kan ta tag i eventuella tvister mellan hyresgästerna.

/M

Har mindre betydelse. Började min karriär i ett stall med 70 hästar men trivs nu ypperligt i mitt nya stall med 20 hästar varav 16 ridskoleponnier...

antal fodringar
Fyra gånger om dagen grovfoder (morg, lunch, em och kväll) samt minst två gånger om dagen kraftfoder (morg och kväll).

Hästen ska få plats att springa och busa! Gärna så många timmar som möjligt under dagen. Jag har min häst ute dygnet runt från slutet på april-mitten aug. Sedan går hon ute mellan 7.30 tills det börjar mörkna...

sadelkammare,

Jag ska kunna ha plats med mina grejer som jag behöver och den får gärna vara lite varm också ;)

ridbana
Gärna och belyst, tack.

ridvägar
Ja, det ska gå att rida ut i mer än en timme om man vill. Men det behöver inte vara någon storskog...:)

avstånd till stall
Närhet! Men är det bra spelar avståndet mindre roll....

Trivsel och kunnighet går före det andra...

många ridkompisar
Gärna men inget krav. Jag kan rida ensam också, vilket min häst behöver, men hon behöver även tränas i grupp.. (äger en surkärring som tror hon är ranghög...:love:)

typ av foder,
Får väldigt gärna ingå... Extraprylar som tillskott eller fibergi kan jag fixa själv men vill gärna att "basen" redan finns där.

Jag gillar service så länge det blir bra gjort. Fodringar och in/utsläpp är ett måste då jag jobbar och pluggar mycket och oregelbundet. Mockning kan jag fixa själv. Sedan kan jag hjälpa till ibland , såklart!

Min häst går med den som hon trivs med . (punkt) Just nu är bästisen en valack.

Gärna! Men inte det viktigaste.

För mig är det bästa om det finns erfarenhet och kunnande i skötseln kring min häst. Om man är i ett litet stall blir det mer viktigt då det finns färre omkring att fråga om råd och hjälp! :D

instruktörer
Det behöver inte finnas på plats.

Övrigt
Häst och jag ska trivas. Om vi gör det kan mycket av mina måsten och "krav" bantas ned.

det spelar inte så jättestor roll, men gärna runt 10 hästar.

antal fodringar
4 gånger om dagen. 3 är okej, men då med mer grovfoder vid givorna.

gärna stora hagar, men är stallet perfekt i övrigt kan jag tänka mig att ha lite mindre hagar mot att det inte är mer än 2 hästar i hagen. inte små rutor nu menar jag. hästen ska kunna springa runt lite! skog är ett plus men inte nödvändigt.

sadelkammare
jag vill ha en hängare till min sadel och ett eget skåp till mina saker. finns det inte möjlighet till skåp genom stallet ska jag kunna ställa dit ett själv.

ridbana/ridhus
jag ser helst att det finns en ridbana, gärna ridhus. men det är okej med max 10 gångavstånd till närmsta ridbana/paddock.

ridvägar
det ska finnas skog att rida i och inte så mycket asfalt med mycket trafik. jag vill helst inte behöva vända mitt i ridturen och rida hem utan det ska gå rida runt en runda.

avstånd till stall
max 1,5 mil utanför stan och gärna med bussförbindelse. gärna på rätt sida stan med.

gärna skogsmulle/nån enstaka som tävlar. blandning med andra ord.

många ridkompisar
det är ett väldigt stort plus om det finns några att rida med. jag vill gärna ha några i stallet att snacka med!

typ av foder
grovfoder och strö ska ingå. resten fixar jag själv. det spelar ingen roll om det är hö eller hösilage. står helst på halm men spån är okej.

jag har stått i både ock. lättast är det med servise ingår, men samtidigt brukar priset vara högre i ett sånt stall. nu står jag i ett stall där morgonfodring, utsläpp, lunchfodring, insläpp, kvällsfodring ingår på vardagarna. sedan hjälps vi åt med helgerna. men kvällsfodringen ingår även på helgerna. det är rätt så okej och en normal stallhyra också.

hästarna ska gå med den dom trivs med bäst vare sig det är ett sto eller valack.

ett väldigt stort plus!

så länge ägaren ser skillnad på en sjuk och frisk häst är det okej, så lite kunnande ska finnas.

instruktörer
det ska finnas möjlighet att ta dit en instruktör.

Övrigt
både hästen och jag ska trivas annars så ser vi oss efter ett nytt stall.
regler ska finnas uppe på en tavla så man ser vad som gäller.
vatten i hage är ett måste och även bra staket.
respekt över att jag gör som jag vill med min häst och jag lämnar andra ifred men sina hästar-alltå respekt mot övriga i stallet.
bete får gärna finnas på plats till sommaren.
gärna tillgång till en TOA!
en bra parkering till bilen är ett plus.

Snor Saramaras lista då jag håller med med vissa ändringar

"* Ridhus samt gärna utebana också
* Tillgång till både hagar där hästarna kan gå med kompis/ar samt väldränerade och grusade fållor/rutor
* Sommarhagar med gräs, vinterhagarna får gärna vara grusade och dränerade iaf en bit in i hagen (lera vill jag inte ha alls i torra sthlm.)
* Tillgång till tränare
* Hindermaterial och möjlighet att få hoppa/använda bommar
* Hästkunnig och seriös ägare samt kunnig personal
* Ingen kollektivskötsel förutom eventuellt någon fodring/dag på schema - har tappat tilltron till kollektiva åtaganden
* Flexibla lösningar för att kunna lösa uppkomna problem vid skador, hästar som inte kan gå ihop osv
* GOD stämning och trevliga stallkamrater, får gärna vara en större anläggning med mycket fart och fläkt
* Inte för många hästar/stalldel
* Spolspilta med varmvatten
* Uppvärmd sadelkammare
* Möjlighet till släpparkering
* Gärna skrittmaskin - I'm an addict
tillägg:
* BRA ridvägar
* torkrum, blir tokig på att kunna tvätta men inte torka sakerna
* ett lättjobbat stall med nära till gödselstack osv
* bra förvaringsutrymmen!! inte bara ett litet skåp.
* att stall, stallplan och ridhus hålls i bra skick som är
säkert för hästarna.
Sen sånt jag önskar mig ;)
* att foder packas och boxen och hagen mockas av nån
annan än mig.
* att stallet är relativt nytt och fräscht

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 020
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 988
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama