vikthjälper

S

shirley

hej! skulle någon vilja förklara vikthjäper inom western.....? höger/vänster osv. kram

Sv: vikthjälper

Jag skulle precis fråga samma sak, är det ok om jag hänger på i din tråd??
Det är ju dumt att skapa 2 lika.

Vad vill ni veta? Förstår egentligen inte frågan?

Jag undar detsamma, vad är det ni vill veta? Hur man flyttar med hjälp av vikterna eller?

vi har haft lite diskussioner här hemma .... ska svänga till vänster lägger du vikten åt?

om jag ska svänga till vänster tittar jag och vrider kroppen lite mot vänster och sitter lite tyngre på höger sittben samt för handen åt vänster så högra tygeln läggs emot hästens högra sida på halsen (neckreining)
så, ja det blir lite tyngre åt vänster pga att huvudets tyngd blir på den sidan....

om jag ska svänga till vänster tittar jag och vrider kroppen lite mot vänster och sitter lite tyngre på höger sittben samt för handen åt vänster så högra tygeln läggs emot hästens högra sida på halsen (neckreining)
så, ja det blir lite tyngre åt vänster pga att huvudets tyngd blir på den sidan....

så man ska typ göra "tvärtom"?
så att man sitter "på" på det sittben som är tvärtemot dit man ska svänga?
svårt att förklara...:crazy:

Ett lätt sätt att veta var du ska har vikten för svängningen är titta med din navel var du ska. Då gör kroppen vad det ska göra t ex. som lundborg sa, till vänster så titta du med navel till vänster så kommer din kropp skicka viken automatisk till höger sidan av hästen. och du trycker med utterskänkel.

Jag fattar hur du menar och i stort så är det så vilket betyder att svaret på båda dina frågor är ja.

:) Eva

Hästen ska ju läras att gå undan för tryck, så om du sitter på höger sittben ska den flytta sej åt vänster o tvärtom.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
323
Senast: CaisaCax
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Fordon Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom. Gör...
2
Svar
22
· Visningar
1 455
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst