vikthjälper

lizan

Trådstartare
Moderator
jag kommer rida en westerntränad paintvalack på en hel del av mina lektioner här i usa. han håller på att skolas om till engelskt men han har inte ridits engelskt särskilt länge, och vi anar att han är ganska välutbildad från början.

han köptes av ägarinnans make, och var helt hopplös i början. han hade stängt ner och verkade inte riktigt lita på människor längre, men de senaste veckorna framförallt har han gjort ENORMA framsteg och är en otroligt glad och samarbetsvillig häst! :)

jag ska rida honom då han lär mig sitta rakt över hästen och ha koll på mina skänklar. han är otroligt känslig för vikt och skänkelhjälper, så man märker ju direkt när man gör något som man inte riktigt menade.. :p

så ja jag undrar nog mest om vilka vikt och skänkelhjälper som betyder vad? framförallt vikten då.

tex så när vi skulle göra skänkelvikningar så fick jag väldigt svårt att få honom att flytta i början, öppnade upp ytterskänkeln utan större framgång. var har ni vikten om ni gör en skänkelvikning på diagonal?

eller i en volt?
eller är det där det råder olika uppfattningar om vad som är bäst?

och hur gör ni galoppfattningar?

min tränare, som hjälper till att träna hästen med ägaren (som vill sälja) och har med hästen till vissa elever, har tränat lite western så hon har ett humm om hur han är tränad och vad man måste göra, men jag får gärna lite "insidertips" så det går desto bättre nästa gång! :)

en otroligt mysig liten häst var han, som verkligen försökte förstå vad man ville men inte lät en fuska! :D

Jag har lärt mig rida western som man rider den på många stora stall i Kanada, det borde vara ganska likt hur man rider i USA.
Att komma ihåg är att en westernhäst är tränad att ALLTID flytta sig undan tryck. Tar du i tygeln så ska nosen böjas in och nacken sänkas. Lägger du vikten utåt så för han sig inåt.
Skänkelvikning inne bär att jag ser dit jag ska och lägger vikten bort från rörelsen. Fvs ska du till höger så ska vikten till vänster. Är han riktigt skolad räcker det ofta med att bara lägga ner det sittbenet mer i sadeln och titta dit du ska.
Det bästa vore om du kunde få sitta och pilla själv en stund i skritt med hur din vikt fungerar på honom utan att ha någon regelrätt lektion. Att få sitta och prova ger jättemånga AHA-upplevelser!
Som exempelvis: Du galopperar på en stor volt och ska göra en liten volt som nästa volt, lägg vikten utåt och volten kommer bli mindre. Ska du göra ett galoppombyte så lägg om vikten till nya ytter-sittnem och han kommer byta nåde galopp och voltvarv om han är såpass utbildad och det borde han vara. Galoppombyten krävs ju till och och med i de lättare klasserna.
Hoppas att jag kunnat hjälpa till något i alla fall.
Lycka till!

fast isf är han inte skolad enligt det du lärt dig.
minsta lilla man lägger över vikten innåt, går han innåt.

galoppjobb kan vi inte göra, han är inte tillräckligt stark i kombination med att jag inte kan hålla om honom ordentligt, han kräver exakt rätt stöd i munnen och omhållning med skänklarna för att inte bara rinna iväg o snubbla o sakta av.

och klura själv behövs inte, i skritten var det inga problem, inte heller i traven tills vi började med skänkelvikningar och öppnor.

men jag har för mig att jag läst trådar där folk gör lite olika med var dom har vikten. men på honom, eftersom han går innåt om man lägger vikten innåt, att i en skänkelvikning åt höger, så ska man öppna upp högerskänkel men samtidigt lägga vikten på höger?
min naturliga reaktion på att öppna upp ytterskänkeln i skänkelvikningen var att lägga vikten på den sidförande skänkelns sida, men det fungerade inge vidare.

hmm.. klurigt.. min tränare har inte ridit honom jättelänge heller, så vi lär oss alla allteftersom.

han är otroligt mysig och tycker det är jättekul dock. :love:
och man måste verkligen lära sig ha koll på vikt och skänkelhjälper. :bow:

Okej. Jaja, då var det en annan femma. Men när du väl kommer på hur han vill ha det så kommer du tycka att det är enkelt, det gäller ju bara att komma på hur han är tränad...

jo precis.

galoppfattningarna tex är skitsvåra. :p

dels så vill han fatta galopp när vi inte vill det, men det har han lärt sig att han kan utnyttja för att slippa jobba. :p och sen när man faktiskt vill ha galopp så har man ju sagt NEJ varje gång han galopperat, så då travar han bara på istället... :p

men det går bättre o bättre så det ska nog lösa sig tillslut! :)

Att komma ihåg är att en westernhäst är tränad att ALLTID flytta sig undan tryck. Lägger du vikten utåt så för han sig inåt.

Vikt och tryck är inte samma sak. Hästen flyttar sig undan tryck, men flyttar sig med vikt. Vikten inåt så går han inåt, tryck på utsidan så går han också inåt. Lite grovt sådär, man finlirar lite mer än så.

det är väl ungefär så jag förstått det hela med.

så säg att jag ska flytta i sidled på en diagonal a la skänkelvikning, hur bör jag göra då för att få hästen att förstå?

om jag ska till höger- öppnar upp höger skänkel, trycker på med vänster sida utan att lägga vikten där.

det fungerade bäst om jag gjorde så och liksom trampade ner i den öppna skänkelns stigbygel så att vikten ändå kom över på den sidan.

är det rätt tänkt?

ska kanske rida samma lilla paint imorn, ska bli kul! :bump:

Så gör jag ungefär också. Du kan flytta baken åt höger med vänster tygel om du har kontakt men inte lägger den mot halsen. Far bogen ut så kan du snudda mot halsen så flyttar sig fram åt höger. Jag parerar bogen med mängden drivning, vänster skänkel och vänster tygels läge samt vikten på höger sida. Försöker skänkla i takt med vänster bak precis när det lyfter. Låter rätt rörigt, svårt att sitta här på stolen och fundera ut hur jag gör. Det är som en hel kombination av små små ändringar hela tiden.

fast samtidigt försöker vi ju skola om honom, så vi blir glada om allt fungerar med så få "westernhjälper" som möjligt. så att plocka in tyglar om det inte behövs gör vi nog inte. :)

men tack för hjälpen! :)

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 907
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 273
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar