Viktgräns shettis

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

nyfikenjag

Vad anser du vara viktgräns vid ridning /körning av shettis?

Sv: Viktgräns shettis

Oops nu var jag otydlig:o. Jag menar på ryttaren/kusken..

ja du det undrar jag oxå. men vad jag har förstått så är det nog så att den kan dra mycket mer än den kan bära på ryggen..

Ang ridning skulle jag säga att det beror mycket på ryttaren, en ryttare med bra balans kan nog väga betydligt mer än en utan.. men 40 kg iaf borde ju inte vara några problem.. men det beror ju oxå på hur hästen är byggd så svårt att svara på detta..

Sedan när det gäller körning så är ju dessa hästar mycket bra på att dra så med en bra utrustning kan de dra mycket.. säkert 100 kg iaf.. men som sagt det bror ju på hästen oxå..
men de är ju avlade att jobba i kolgruvorna så vad jag har hört kan de dra kopiösa mängder.. inte för att man ska prova det men om du går in på körningssidan så finns det bra länkar om detta..

;)

ja har hört att shettisar kan dra sin dubbla vikt... under förutsättning att den är i form med ordenligt med muskler, vill säga

Helt olika beroende på hur ponnyn är byggd och musklad. Men rent generellt, inte mer än 45 kg vid regelbunden ridning. Enstaka gånger (tillridning eller dylikt) skulle jag inte ha några problem med några kilo extra.

Körning har jag ingen koll på alls. Beror väl mycket på selen och vagnen antar jag.

Ridning tycker jag mig har hört ca 50 kg som en maktrgräns. Mens en beror det förstås på shettisen kroppsbyggnad, muskler, m.m.. Vid körning kan de nog dra mycket mer. Vi körde en shettis jag hade hand om och jag satt med två barn så kanske blev 100kg totalt... inte mer iaf, men det hade han inga problem med. Travade glatt på o tyckte han skulle springa jättefort ;)

KL*
Jag rider ju på min maxade lite grövre shettis. Jag väger ca 45kg. Sen är jag ju för lång, men skrittar mest bara på henne kortare stunder, travar lite ibland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 742
Senast: Hedinn
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: Elektron
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama