viktfixerad efter jul

T

Tinkerbellan

Tänker ju som många andra på vikten efter jul :o
Ska snart köpa häst, undrar om någon vet hur mycket en welsh cob av den större modellen orkar bära?

Sv: viktfixerad efter jul

Det är väl en ganska kraftig hästras, har jag fått för mig, även om det är en ponny... Med kort rygg och så... En cob av större modell tror jag nog skulle kunna bära runt 70 kg, kanske t.om upp till 80 om den är välmusklad och ryttaren välbalanserad och mjuk (och inte ska rida elit...;)

Det är vad jag skulle kunna tänka mig iallafall....

hm, en welsh cob är väl inte en ponny? Den är väl runt 150-160 cm i mankhöjd? Eller har jag fel? Tror definitivt de orkar med att bära mer än 70 kg. Jag rider ju en omusklad arab (arbetar på det :smirk: ) men jag väger ca 70-75 kg. O hon har inte det minsta ont i ryggen efter jag ridit. Okej att hon har det efter långtur på 2-3 h, men det beror ju på att hon inte är van att bli riden så mycket. Hästar klarar mer än man tror, oftast är det matte/husse som inte klarar vikten ;)

dorisdoris skrev:
hm, en welsh cob är väl inte en ponny? Den är väl runt 150-160 cm i mankhöjd? Eller har jag fel? Tror definitivt de orkar med att bära mer än 70 kg. Jag rider ju en omusklad arab (arbetar på det :smirk: ) men jag väger ca 70-75 kg. O hon har inte det minsta ont i ryggen efter jag ridit. Okej att hon har det efter långtur på 2-3 h, men det beror ju på att hon inte är van att bli riden så mycket. Hästar klarar mer än man tror, oftast är det matte/husse som inte klarar vikten ;)
Den welsh cob jag såg var ingen vekling! Tar lätt 90-100 kg. Bred som en garagedörr över korset!

70kg :rofl:
den tar nog över 100kg då det är en bastant häst

gränsen för d-ponny när man tävlar ligger ju på 75kg.
tror nog att även en d-ponny (en cob då) skulle klara mer än så.

beror väll mycket på hästen i fråga, men en 80-90kg borde ju inte vara några problem

en fundering bara - om man väger 70 kilo så blir det väl typ 10 kilo till med kläder och skor och hjälm och SADEL....
/nocke

nocke skrev:
en fundering bara - om man väger 70 kilo så blir det väl typ 10 kilo till med kläder och skor och hjälm och SADEL....
/nocke

ja om inte mer för sadeln kan ju väga 10kilo bara den ibland.

men om man ska räkna ut hur mkt vikt hästen klarar av så räknar man på vikten av hästen alltså 20%av hästens vikt får människan väga!!!

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 703
Senast: Badger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 502
Senast: Acto
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama