• Trav
  • Trådstartare Trådstartare linneaforss
  • Startdatum Startdatum
L

linneaforss

Kan ett par vikter/viktfästen få min ponny att länga på steget/ få bättre travsteg?

Sv: Vikter

Prova med boots på och se vad som händer. Hjälper inte det så tror jag inte vikter hjälper heller.

Vad jag har lärt mig så ska man lätta om man har möjlighet för att få hästen att sträcka ut steget. Ofta menar man ju fram då eftersom hästen fortare rullar över och kommer fram med benen. Att sätta vikter för att få den effekten har jag aldrig hört talas om, brukar inte det ge motsatt effekt - att hästen fortare blir trött och tar mindre steg?

Ska erkänna att jag inte är så hemma på balanseringar, men så har jag lärt mig.

Om hästen springer och "rullar" kan man tynga ner den för att få ett högre steg= längre steg. Oftast på ponnyer så behövs det tåvikter ,,ett tag ,för att lära dom att trava fortare.

zilla skrev:
Om hästen springer och "rullar" kan man tynga ner den för att få ett högre steg= längre steg. Oftast på ponnyer så behövs det tåvikter ,,ett tag ,för att lära dom att trava fortare.

tack! :) ska i alla fall testa ^^
Så får vi se om min lilla springare springer ännu bättre ;)

Okej där ser man :idea:
Är inte så hemma på den hära matchningsbiten, tränar bara lite. Men man blir aldrig fullärd :D

zilla skrev:
alltså om man tynger så får man ett rundare och högre steg - det resulterar i KORTARE steg!! om man lättar och får hästen att sväva lågt får man ett längre steg.
tänk att du har en viss längd att göra av med - den skall gå åt till längden på steget och höjden på steget. om du tynger får du automatiskt ett högt steg - då gör du av med mycket längd där och får mindre över till markvinnande längd. du gört av med "allt" i luften.
ofta brukar en häst som går tung kunna få mjölksyra fortare pga att den kanske inte hinner undan som den skall eller riskerar att slå på sig. man skall alltid sträva efter att låta hästen gå så lätt och fri som möjligt.

ameo skrev:
Prova med boots på och se vad som händer. Hjälper inte det så tror jag inte vikter hjälper heller.
Boots & Tåvikter är två helt olika balanseringar.:idea:

radon skrev:
alltså om man tynger så får man ett rundare och högre steg - det resulterar i KORTARE steg!! om man lättar och får hästen att sväva lågt får man ett längre steg.
tänk att du har en viss längd att göra av med - den skall gå åt till längden på steget och höjden på steget. om du tynger får du automatiskt ett högt steg - då gör du av med mycket längd där och får mindre över till markvinnande längd. du gört av med "allt" i luften.
ofta brukar en häst som går tung kunna få mjölksyra fortare pga att den kanske inte hinner undan som den skall eller riskerar att slå på sig. man skall alltid sträva efter att låta hästen gå så lätt och fri som möjligt.

Det beror på hur mycket du tynger ner .. Och vad hästen har för steg innan ....Det jag lärt mig ..har jag lärt mig från stig h johanssons hovslagare....Men han har väll fel :confused:

linneaforss skrev:
Kan ett par vikter/viktfästen få min ponny att länga på steget/ få bättre travsteg?

Testa!
Fungerar det inte så är det juh bara att skruva av igen...!

zilla skrev:
Det beror på hur mycket du tynger ner .. Och vad hästen har för steg innan ....Det jag lärt mig ..har jag lärt mig från stig h johanssons hovslagare....Men han har väll fel :confused:
nä han behöver väl inte ha fel -men eftersom jag jobbat hela mitt liv hos en av sveriges bästa kallblodstränare så känner jag mig väldigt säker på balansering och dess effekter...

Testa, min syrras ponnytravare (Skogsolle, tävlade på 80-talet rek. 1.49, själv 121,4 cm över havet) gick halvbra med boots men när han fick tåvikter så blev han omedelbart flera sekunder bättre.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
447
Senast: Pegasus63
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka