Vikten och bäckenet.

W

Walk on top

Har i tidigare trådar läst mycket om hur man ska påverka hästens bäcken med hjälp av sitt eget.

Även att man inte ska lägga vikt bakom hästens tyngdpunkt utan att man ska sitta mitt över tyngdpunkten.

Håller med när det gäller hästar som enbart ska ridas i jämvikt.

Men en häst som ska lära sig att föra bak vikten till sina bakben brukar jag be följa min vikt som jag förlägger bakåt.
Som Kyra brukar säga: sitt på bakbenen!!

Om jag nu förstått rätt så ska ryttaren enligt dessa trådar (som jag läst tidigare) vinkla sitt eget bäcken som man vill att hästen ska vinkla sitt vid samling. Dvs ryttaren ska sitta med böjd mellandel och lite framåt i stället för att föra sin egen vikt lite tillbaka för att hjälpa hästen att förflytta sin egen vikt till sina bakben och därigenom vinkla sitt bäcken.

Mina frågor blir då:
Hur visar man en häst att den ska sätta sig genom denna i mina ögon lite mystiska sits??

Varför denna upphakning på bäckenet?
Hästen vinklar ju sitt bäcken automatiskt vid samling.

Manken är för mig ett ställe där man ser om samlingen brister eller går igenom hela hästen.

Är inte manken uppe så skjuter hästen bara på- som en travhäst.

Är manken däremot uppe så använder sig hästen av bärkraft i stället, och i ett sådant läge har den vinklat om sitt bäcken genom att säta under sig bakbenen som tagit emot mera tyngd.

Sv: Vikten och bäckenet.

Har K. sagt så?
Jag har ju skrivit att jag brukar säga åt mig själv att rida på bakdelen.

Såg som sagt lite på en dressyrtävling igår o många rider runt i arbetstrav- glömmer att flytta vikten bakåt.
Tror att det beror på att man faktiskt inte har känt hur det ska vara.

Såg även några riktigt duktiga ryttare.
Vet ej om jag såg den som deltog härifrån.

Visst rider en del folk omkring i saaaaaakta balanstrav då de ska rida samlad trav!

Men du, kan du inte förklara den här "bäcken"sitsens medverkan till samling?? Har lite problem att förstå hur den skulle kunna hjälpa hästen till samling!

Vart har många här fått denna fixering vid bäckenet från??

Säger inte att inte bäckenet vinklas vid samling, men det kommer automatiskt då man flyttar bak vikten och därigenom får upp manken.

Enligt min uppfattning.

Om du letar lite till i trådarna kanske du hittar illustrationer också:smirk:

Man ska ju inte hamna framåt:confused: Det blir inte resultatet :confused: Du påverkar bakdelen o även bakbenen då, med ditt bäcken.

Håller annars med dej ang manken att den ska upp självklart. Du känner i ryggen på hästen och genom att manken kommer upp.

Idag red jag sista stunden ute på volten med en strålkastare som ger stor skugga (när man inte har spegel:angel: ) Kände att hon gick lösgjort med framåtgripande trav och med hela ryggen som en aktiv "ballong" och såg i skuggan uppförsbacken klart och tydligt, och då är hästen ändå överbyggd, kände knapp igen henne:eek: (har inga speglar som sagt)

Får väl gå ut dit fler gånger för att "kolla av".:angel: :rofl:

Alltid trevligt med nya användare :p Har du hunnit läsa allt redan ang detta med bäcken? Eller följt länge i tyshet?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har läst lite då och då.
Inte känt mig motiverad att registrera mig.
Men blev nyfiken på vad som menades med allt prat om bäckenet.
Läste också en annan tråd om hur man ser denna vinkling på en svankryggig häst, men den frågan har ingen svarat på. Så jag tog saken i egna händer och skrev en egen tråd.

Har fått ett svar från någon gammal användare som tydligen inte håller till här längre. Hon har tydligen skrivit mycket om detta.

Det hon beskrev är en gammal hederlig följsam sits som jag förstod det.

Trodde att ni här kommit på någon revolutionerande nyhet.

Men som jag skrev till henne så behövs det fler ingridienser för samling än en följsam sits. Det är en förutsättning men det behövs mer.

Tack för ditt välkomnande!!

Jag har läst lite då och då.
Inte känt mig motiverad att registrera mig.
Men blev nyfiken på vad som menades med allt prat om bäckenet.
Läste också en annan tråd om hur man ser denna vinkling på en svankryggig häst, men den frågan har ingen svarat på. Så jag tog saken i egna händer och skrev en egen tråd.

Har fått ett svar från någon gammal användare som tydligen inte håller till här längre. Hon har tydligen skrivit mycket om detta.

Det hon beskrev är en gammal hederlig följsam sits som jag förstod det.

Trodde att ni här kommit på någon revolutionerande nyhet.

Men som jag skrev till henne så behövs det fler ingridienser för samling än en följsam sits. Det är en förutsättning men det behövs mer.

Tack för ditt välkomnande!!

Oh, ja det behövs mycket mer. Men att använda bäckenet för att påverka hästen blir mer än en följsam sits.
Följsamhet är bara starten sen kommer påverkan. Att använda sin egen kropp för att påverka hästen att bla samla sig mer.
Men det går å andra sidan inte om hästen inte är lösgjord och arbetar avspänt genom hela kroppen.

Har du svar ang svankryggig häst?

Ja absolut, man använder bäckenet/mellandelen till mycket i sin ridning. Den delen av kroppen är inblandad i det mesta man gör tycker jag.

Antar att jag fått de svar jag kommer att få, och det verkar som att det inte var något krångligt utan vanlig dressyrridning.

Tack ska ni ha ni som tog er tid!!

Bye bye för ett tag!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 989
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V