vikten i ena stigbygeln

_FiA_

Trådstartare
har ett problem när jag rider. I höger varv särskilt. Då bir jag att hänga i vänsterstigbygeln, och har alltså mkt tyngd i den. I högerstigbygeln är det ingen tyngd alls. Har foten t.o.m någon centimeter ovanför stigbygeln. Så jag kan i princip lika gärna ta bort den. :crazy: Jätte mysko det här.

Och hur mycket jag än försöker trycka ner mig i höger stigbygel så går det inte.

Sv: vikten i ena stigbygeln

Jag hade tvingat mig själv att stå upp i stigbyglarna långa stunder för att hitta balansen mitt över hästen. I alla gångarter!
Prova sedan att sätta dig ner och känner du att du förlorar balansen igen så upp och stå! Det gäller ju att bli rak i hela kroppen..

Har du kollat upp dig själv så du inte är sned någonstans?

Stå i stigbyglarna ska jag testa och se vad som händer. Ska till en kiropraktor i maj och kolla upp mig så får vi se vad han säger.
Jag läggger så pass mkt tyngd att sadeln vrider sigpå snedden åt vänster. Jag känner inte direkt att jag har dålig balans heller, utan sitter stadigt där jag sitter, men mittpunkten är åt vänster på något sätt :S. Trodde först det var hästen som sköt över mig, men mamma har inte samma problem när hon rider honom.

Jättebra tips som du redan har fått men jag skulle även kolla upp hästen! Kan det vara så att hästen puttar dig åt sidan för att hästen är sned eller har ont? Lycka till! :)

Stå i stigbyglarna ska jag testa och se vad som händer. Ska till en kiropraktor i maj och kolla upp mig så får vi se vad han säger.
Jag läggger så pass mkt tyngd att sadeln vrider sigpå snedden åt vänster. Jag känner inte direkt att jag har dålig balans heller, utan sitter stadigt där jag sitter, men mittpunkten är åt vänster på något sätt :S. Trodde först det var hästen som sköt över mig, men mamma har inte samma problem när hon rider honom.

Då vill det ju till att du verkligen är uppmärksam på NÄR det händer. :)
Koncentrera dig på dig själv när du rider och skit i hur hästen går ett tag! Minsta lilla du hamnar snett, så upp och stå i stigbyglarna och hitta din balans igen, sätt dig sedan långsamt ner och försök att hålla samma balans.

Balansträning kan man aldrig få för mycket av :) Har du möjlighet att någon longerar din häst när du rider? Är jättenyttigt för sitsen och balansen, och det finns mängder med övningar man kan göra. Fäst tyglarna i hornet så att du kan slappna av genom hela kroppen, fokusera på dig själv och din egen sits, och försök känna hur du sitter (mycket lättare när man blundar) istället för att titta ner. Det gäller att hitta den rätta känslan, går mycket lättare att korrigera sin sits då. Rid gärna utan stigbyglar också!

Jag brukar göra en massa balansövningar, de som man lärde sig som liten på ridskolan, när jag skrittar ut på min häst. Ser nog korkat ut när jag vevar med armar, tar tag i fötterna, vänder mig om i sadeln, men det är bra för kroppen, och man känner lätt om man är stelare i någon sida.

Att kolla upp kroppen är ju också en god idé, jag hade själv liknande problem, men de har tack och lov försvunnit i takt med att kroppen rättat till sig...

Lycka till!

Håller också med om balansövningar, gärna på longerlina så att man verkligen kan slappna av och komma ner i sadeln!

Rid utan stigbyglar, med stigbyglar utan tyglar, händerna där de ska vara, händerna över huvudet, dra upp benen högt och tillbaka ner mm. Och var noga med att stretcha ordentligt efteråt!

Jag hade samma problem, en kraschad kropp som gjorde att hela sadeln gled på snedden hela tiden. Rätt tröttsamt:o

Regelbundna besök hos naprapaten har fått bort 3cm snedhet i bäckenet i kombination med stretchövningar som stretchar muskulaturen i sätet. Mycket jobb men det börjar äntligen kännas som att det har gjort nytta!

Jag har samma problem i galoppen, men i båda varven. Jag hänger i ytterstigbygeln, men bara på volt. Men jag har skitkass balans...:grin:

Hej!
Jag har i alla år haft problem med höger sida, kan inte hålla om ordentligt osv. Så var jag hos en kiropraktor för att kolla upp min nacke och han gjorde en helkropps-scanning först. Fick ligga på en brits och lyfta ena benet, sen skulle han trycka ner det med sin hand. På vänster sida kunde jag hålla emot utan problem, men på höger ben - jösses säger jag bara. Jag hade ingen styrka i det! Det var så skumt att känna den känslan! Det visade sig att jag har nervblockeringar i nacken som gör att musklerna inte kan använda sin styrka ordentligt, för det har inte med musklerna att göra. Han knäckte nacken en del och sen provade vi igen - styrkan kom tillbaka. Helt otroligt, han sa att har flera ryttare som går hos honom för att de just upptäcker detta felet hos sig.
Så gå iväg och kolla upp er :idea:

har ett problem när jag rider. I höger varv särskilt. Då bir jag att hänga i vänsterstigbygeln, och har alltså mkt tyngd i den. I högerstigbygeln är det ingen tyngd alls. Har foten t.o.m någon centimeter ovanför stigbygeln. Så jag kan i princip lika gärna ta bort den. :crazy: Jätte mysko det här.

Och hur mycket jag än försöker trycka ner mig i höger stigbygel så går det inte.

Om du har en hyfsat snäll häst så spänn upp sadelgjorden några hål så måste du sitta rakt annars snurrar du runt ;):idea::banana:

jag ska be någon longera mig när jag rider, eller om det kanske funkar ändå . Han galopperar så skolat runt på volt varv efter varv. ska testa utan stigbyglar och verkligen känna efter vad det är jag gör fel. :)

Okej hjälp mig!! Problemet är värre än någonsin. Jag var till kiropraktorn men han hittade inget fel på mig, sa att jag var ytterst lite sned och han rättade till det.

Vi har bytt sadel nu då den andra inte passade honom. Och vi har provat hur många sadlar som helst och i vissa kunde jag rida 2 galoppsteg i så tappade jag höger stigbygel. I den här sadeln det till slut blev så kan jag rida ett halvt varv sedan har jag tappat stigbygeln. Jag håller på att bli galen! Det har gått så långt att jag inte ens kan rida längre, allt jag gör är att försöka hänga i höger stigbygel och trycka ner mig men det går inte! Blev så tokig idag att jag provade att släppa båda stigbyglarna och galopperade i höger varv och jag glider i princip av hästen ner på vänster sida!:cry:

Problemet er sikkert hesten. Det kaldes en "en sidet hest." Problemet udviklet sig sikkert på grund af den dårlig tilpasning af din gammel sadel. Nu er problemet alvorlig, og bliver ikke bedre indtil hesten er genoptrænet til at bruge sin krop rigtig.

Jeg forklarer her på engelsk, fordi jeg tror at det bliver mere forstålig for jer, end at jeg skrive det på dansk. Men spørge hvis noget er uklart. Det er meget indviklet.

All horses have a natural tendency to prefer one side to the other. But since most riders are aware of this and train carefully, it doesn't always become a real problem. But when you add saddle problems to the situation or an inexperienced or unbalanced rider, a really serious problem can develop.

The horse is uncomfortable. It needs to carry your weight but also needs to be able to move. So it will shift your weight onto one side, to free up the other side to move better. You say you slide to the left. This means that the horse is dropping its left shoulder, shifting the saddle's weight and your weight onto the left side. Because horses gaits are primarily based on the diagonal, you probably also have problems with the right rear leg. It probably doesn't use that hind as well and there may even be lameness issues.

To fix it, you need to break the horse's habit of shifting the weight to the left. You need to force the horse to carry weight on the right side for a while so it can balance out.

The rehabilitation program that I know relies on The CorrecTOR. I am not sure how much of it works without this product. You set it up and adjust the stirrups so the horse has to carry the weight on the opposite side. Then you train on the worse lead (dårlig volte) until the horse is using the lazy hind properly.

Men vi havde problemet med en af vores egne heste. Rytteren gled altid til højre side og problemet havde stået på i to år (vi troede i starten at det var rytteren, men vi blev også klogere). Det to ca. 2 måneder med CorrecTORen, hvor hesten blev redet en gang om ugen i gennemsnit og næsten udelukkende i skridt på skovtur. Så var problemet helt løst. Den samme rytter kunne bagefter ride normalt uden at glide til siden. Den vil have gået meget hurtigere, hvis vi havde trænet mere intensivt og specialt hvis vi havde brugt både letridning i trav og galop. Det er ca. halvanden år siden, og problemet er ikke vendt tilbage, da der er ikke længere sadelproblemer.

Problemet kan ju snarare vara att du viker dig i sidan åt höger för att "kompensera" och med det gör det hela ännu värre?

Lättaste sättet att utröna detta är att "spänna dig" dvs sträcka på dig fånigt mycket. Då kommer du ju "tippa av" hästen i galoppen. (tänk stel som en pinne uppepå en boll)
Då handlar det inte om mekaniska fel, utan att du är obalanserad.
Alt 2 är att hästen trycker dig, men att tipsa om att damma den i sidan om det är du som är "problemet" känns ju inte så snällt.. :D
Prova gärna och återkom om du vill!

Senast ändrad:

Ett tips jag fick var att sätta hälarna i stigbyglarna och luta sig frammåt, då måste man hitta balansen! :D Funkade faktiskt väldigt bra, sen är rida barbacka också väldigt bra.... :idea:

Jag hade samma problem med min gamla häst, helst i början av passet.
Jag undrade varför, trodde det var stigbyglen som hade töjt sig.
Sen när jag bytte häst med samma sadel hade jag fötterna i stigbyglen o den nya hästen var kanppt riden så han var inte mer balanserad än den gamla
så här var det verkligen den gamla hästen som var sned el nått.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 865
Senast: skuggi
·
Western Heh, den tråd jag trodde var en trolltråd som inte Var en trolltråd.. fick mig att börja tänka lite ang. hur vi egentligen resonerar...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: Apache
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka