Vikten av vila

P

Pastakatten

Låter ni era hästar ha en längre sammanhängande vila under en del av året? Ett par månader eller så? Eller är det en vecka här och en vecka där som gäller?
Jag är lite kluven i frågan. Jag har läst att hästar bevarar sig ganska bra under längre viloperioder om ca 2 månader om de får gå på stora områden och rör sig och därmed inte tar skada av en sådan lång vila, men man tänker ju ändå på träning etc. Jag har aldrig låtit någon av mina hästar som jag haft ha en sån längre vila. Det har varit lite "varannan-dag" varianten som gällt beträffande ridningen, men jag kan tänka mig att det skulle vara jättebra för pållarna att gå på längre vila och "leka av sig" och inte tänka på något särskilt utan bara tumla runt ett tag. Rent psykiskt, alltså. Vad tror ni?

Sv: Vikten av vila

Jag har gett min häst 1 månads vila som längst, och det är under betet.
Under vintern funkar det inte riktigt, han blir alldeles för rastlös. Dom har inte så stor hage att dom kan raca obehindrat och dessutom har han mycket mer energi på vintern när det är kallt.
Jag föredrar att ge han en vecka någon gång då och då, kanske när det är som kallast eller tråkigast väder när varken han eller jag egentligen vill ut :)

Men skulle han gå på lösdrift med massa hästar tror jag absolut inte det skulle gå någon nöd på honom.
Fast det märktes efter ca 2 veckor på sommarbetet att han ville bli pysslad med och få följa med in och "vara med" :D

Det beror lite på din häst!

En unghäst bör få en längre sammanhängande vila på några månader, medan en äldre häst kanske mår bättre av att inte ställas av längre perioder för att den stelnar till.

Så du måste titta på hur just din häst är, det går inte att säga nåt generellt...

Har haft häst på vila under lite olika villkor genom årens lopp. 4-8 veckor, och de gånger hästen har hamnat i en större flock på stor yta så tycker jag att "effekten" varit den bästa. Snarare bygger muskler och kondition i stället för att tappa något och mentalt är det bra med "social" träning med så många individer.

I år har vi en yngling hemma och det blir minst 4 veckors vila från mitten av november. Han har vilat någon vecka av och till och kommer även att göra så fortsättningsvis.

Behovet av vila är säkert också stort för människan, inte minst ur bekvämlighetssynpunkt ;)

Våra hästar har fått gått i stora flockar varje sommar, både hingstarna och stona, fram tills ca 3, 4 år...sen har träningen börjat. Det märks absolut skillnad på hästar som fått bara vara häst tills träningen( hanterade såklart).
Sen kan de få nån vila under själva inridningen...sen finns det alltid tillfällen att ge dem vila, dåligt väder, sjukdom( tyvärr) plugget m.m.

Japp, ynglingen är givetvis uppvuxen i flock men efter inridningen har han fått flytta hem. Det utesluter inte kommande vilor mellan träning och ridning. Han är för övrigt en härlig individ :)

Mina två ridhästar får ca 2 månaders vila varje år, och då går de i lösdrift i stora hagar med andra hästar o får lov att bara vara hästar.

Mina behöver det. Hemma har jag inte så mycket mark, tog hem hästarna när valacken fick eksem. Han står ju inne året om med den andra hästen, så den här vilan är välbehövlig för dem!

jag har arabhästar, men de är ju också hästar så det är nog ingen större skillnad så jag svarar ;)

Mina hästar går ute på lösdrift året om, och tränas inte varje dag, bara ca varannan eller var tredje. Ibland oftare, ibland mer sällan. De får en vila på ca 1-2 månader vintertid, då de inte gör något annat än är i hagen. Men jag tar in dem varje dag en stund så de får kraftfoder och en liten översyn.

Detta fungerar mycket bra på mina hästar som är distanshästar, den ena går för närvarande 8 mils klasser, den andra 12 mil.

Mina hästar får vila när jag känner att dom behöver det men för det mesta passar jag på i februari att ge dem vila då det blir så kallt då.Jag brukar rida ungefär varannan dag då jag tycker att den träningsmetoden fungerat bäst för bl.a muskeluppbyggnad å ibland får de vila ngn vecka å ibland ngn månad.Det beror på.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama