Viktboots på unghäst

walkaway-

Trådstartare
Hejsan! Där ens kunskap tryter, så söker man svar hos någon med mer erfarenhet än sig själv. Nu handlar detta om viktboots på unghäst. Jag har ett otalt funderingar, men finner inga svar..

- När tycker ni det är rätt att börja använda viktboots på en unghäst?
- Till vilken anledning använder man viktboots på sin unghäst?
- Vilka vikter man börja med, skall man variera eller räcker det med en vikt?
- Hur ofta bör viktboots användas?

Tacksam för svar! :)

Sv: Viktboots på unghäst

Jag fick rådet att vikta min häst när hon var 4 år pga passtakt. Det gav noll resultat.
Nu har vi tränat, tränat, tränat och hon är ren i takten sen ca ett halvår tillbaka. Nu har jag börjat rida med viktboots (3ggr hehe). Gör det för vi börjat tävla lite och vill ha det lilla extra. Fast egentligen gör jag det nog för alla andra gör det :o

Hur som, jag tycker man ska rida med boots när hästen är redo!

Viktboots på unghästar är bra när de har problem med balansen eller takten i tölt eller trav - hur länge, när och vilken vikt, beror helt på hästen.

Viktboots på unghästar är bra när de har problem med balansen eller takten i tölt eller trav - hur länge, när och vilken vikt, beror helt på hästen.

Kl
Kör en liten extrafråga då!
Min häst har svårt att hitta balansen i traven. Var ska man sätta bootsen då (en del kör ju faktiskt boots bak ibland, kanske inte så vanligt med viktboots) och vilken vikt skulle man börja med?

Boots bak hjälper en travtaktig häst att hitta bättre takt i tölten, dvs gå "mot pass". Boots fram hjälper en passtaktig häst att hitta bättre takt i tölten, dvs gå "mot trav".

Det mest långsiktiga att hjälpa en häst som har svårt med balans i trav är att jobba styrka och smidighet. tex oländig terräng. Vanliga dressyrövningar som öppna och sluta stärker ett bakben i taget. Men vad som är lämpligt beror naturligtvis på ålder och utbildningsnivå hos hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 168
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama