Viktboots för rehab

Dressyren

Trådstartare
Min unghäst är skadad och efter flertalet veterinärbesök och equiterapeutbehandlingar har jag fått rådet att införskaffa vikter till bakbenen. Men.. Det är ju omöjligt att hitta! Har sökt på alla sidor jag kan tänka mig men hittar inte det jag söker.

Det enda jag hittat är boots för islandshäst som bara är att glömma då dom är på tok för små till mitt halvblod. Någon som har tips och råd angående allt detta med rehab med vikter? Har aldrig använt vikter som hjälpmedel förr.
Eller någon som har tips på egentillverkade viktboots?

Sv: Viktboots för rehab

Du kan tillverka egna viktringar, en bit trädgårdsslang, sporremmar, lösa hagel eller kulor till luftgevär, vadd/bomull, samt lite silikon.

Klipp slangen i lagom längd för omkretsen av platsen den ska sitta på, dra igenom sporremmen samt sätt dit lite vadd och försegla med silikon. Häll ner kulorna i slangen, sätt in vadden i slutet och försegla med silikon.

Du kan också kolla runt bland olika travbutiker, där kan det också finnas olika typer av vikter att köpa.

Jag fick tipset av min ET att köpa vanliga viktmanschetter (stavning) till människor som man har runt fot och handled från Ru*ta. Köpte 2 stycken 0,5 kilos per ben och satte ihop. Finns även 1 kg om man vill ha mer vikt tror jag. Hon sa att de skulle sitta ovanför hasen :)

Vilken smart ide! Kändes lite väl dyrt att köpa "riktiga" viktboots för drygt 1300kr då jag dessutom ska ha flera olika vikter och öka tyngd eftersom. Supersmidigt att bara hälla i mer tyngd eftersom i slangen.

Jazzen - Min ET pratade också om viktmanchetter för människa, dock ska jag bara börja med 200g/ben och det finns nog inga som väger så lite om dom inte är delade och går att sprätta upp och plocka ut vikt

Jag har använt viktboots för travare till halvblodsstoet jag hade förut.
Fungerade utmärkt för det tänkta ändamålet - uppbyggnad av en muskel efter nervskada. Den satt på en framhov en hel sommar utan att varken skava eller gå sönder...

Om då googlar på Hogsta eller stall stora skuggan och viktmanschetter så får du upp viktmanschetter gjorda för häst.

Jag har haft dem i många år och upplever att de ger önskat resultat

Jag har haft flera par och satt på 1-3 på benet, allt beroende på vilken vikt som har varit nödvändig. De är såpass billigt att tillverka, därför funkar det fint att ha flera par.

Liknande trådar

Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Tonto
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka